Alla inlägg under augusti 2013

Av Kaela - 13 augusti 2013 21:15


 




En kylig vind
leker
kring mina svullna
ögon.
Jag blundar
och känner
en svag
viskning blåsa värme
i mitt nakna frusna
tillstånd.

Jag lever och
hoppas
att väntans fulla
mognad
bryter mark i drömmarens
och på nytt slår fast
de evigas sökande
längtan.

…men vågar du steget?
Vågar du ta det kliv
som förenar ord
och handling?
Då möts vi
kanske
på halva vägen


Göran Hansson

Av Kaela - 13 augusti 2013 19:57

 




Att liksom jag - arbeta som  samordnare på en frivilligcentral innebär att hela tiden ha många järn i elden.

Och efter sommarstiltjen börjar nu allt dra igång på en gång.

Så - idag upptäckkte jag mitt skrivbord var överfullt och likaså mitt huvud.


Bestämde mig för att ta en kort snabb promenad för att åtminstone få huvudet i funktion så jag kan ta itu med skrivbordet.

Medan jag gick vandrade tankarna sina egna vägar.


Jobbar man som samordnare på en frivilligcentral jobbar man också med relationer.

Och då kan man lätt glömma den viktigaste relation vi alla har..


Den  relationionen funderade jag på under promenaden


Jag är ju det enda sällskap jag har ibland och det är ju den relation jag inte kan lämna.

Precis som för dig!

Om jag inte fungerar i relationen med mig själv kan jag inte fungera i relationen med andra.


Vem är jag? *
Det är en fråga till mig själv i realtid, det hjälper inte att veta vem jag var igår.

Vem är jag just nu?

När det blir så här mycket på jobbet räcker jag ju inte till för allt det jag borde klara av -  och jag själv och mina egna behov kommer sist på prioritetslistan .

Och eftersom det ofta är mycket på mitt jobb - blir det ofta så!


Alla  - eller nästan alla  - jag möter har behov som skriker.

Då stoppar jag lätt undan mina egna behov.


Medan jag gick där och regnet började falla insåg jag att min relation till mig själv  nog faktiskt är den viktigaste relationen i mitt liv, för om inte den fungerar kommer inga andra relationer heller att göra det.


Och som sagt - jag jobbar med relationer.....


Det gäller att ta en promenad både nu och då under den här hösten....



Jag kom fram till att relationen till mig själv har goda förutsättningar att vara bra om jag uppskattar mina goda sidor och accepterar mina brister.

Det är väl det mina vänner gör…hoppas jag...eller....

Av Kaela - 13 augusti 2013 17:11

Fick ett recept av en vän som jag prövade i helgen.

Det var verkligen underbart gott.


Tyvärr inget foto.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:


Till kycklingen


4 kycklingfiléer

1 tsk salt

1 krm svartpeppar

3 matskedar smör

1 dl grovhackade valnötter

rivet skal av 1 st citron


Till avocadosåsen


1 st avokado

1 tsk pressad citronsaft

1 dl vatten

2 dl vispgrädde

2  msk konc kycklingfond


SÅ HÄR GÖR DU:


Vik ut fileérna och lägg i hackade valnötter .

Fäst ihop med en tandpetare

Bryn kycklingfiléerna i en stekpanna.

Lägg över dem i en ugnseldfast form


Smp fina potatisar - hon föreslog färskpotatis men det börjar bli lite sent för det.

Dags att lägga dem i kastrullen strax innan du börjar steka kycklingen


Låt dem stå i ugnen i 220 grader om du har varmluftsugn, 225 om du har vanlig ugn i cirka 25 minuter

Under tiden gör du såsen:

Kärna ur, skala och mixa avokadon med citronsaft och vatten.

Koka upp grädde och kycklingfond i en kastrull.

Ta av från plattan och vispa ner avokadopurén strax innan servering.


Servera med sparris, färsk skivad lök och rårivna morötter.


Av Kaela - 13 augusti 2013 13:44

 

Bilden från Google



Kronofogden får nog många både tråkiga och tragiska ärenden - men jag gissar att de kanske drar lite på smilbanden åt detta ärende.

Ett par som har en hankatt hos en fodervärd har begärt handräckning med att få katten till sig eftersom en hona de har löper.


Läs mera i Dagens Nyheters artikel

Av Kaela - 13 augusti 2013 08:22

 



En helt ny dag - en dag som aldrig funnits förr - och inte heller någonsin mera kommer att finnas.


En helt ny dag när du får dra ett streck över ledsamheterna och misstagen igår.


En helt ny dag att möta människor i kärlek.

Du kan använda den helt efter din egen vilja.
Du kan slösa bort den med att vara arg eller besviken på någon.

Men du kan också förgylla den med att tänka på någon som du gillar särskilt mycket.


På en anslagstavla hos en av våra kommuntjänstemän såg jag de här raderna:

*Idag kan du skicka ett kort till någon och berätta hur mycket den betyder för dig.

*Idag kan du le mot den sura mannen du möter varje morgon.

*Idag kan du ringa någon du länge borde ha ringt - eller skriva det där brevet som någon längtar efter.

*Idag kan du baka en tårta till dina barns dagisfröknar.

*Idag kan du ge någon en komplimang.

*Idag kan du ringa blodbanken och beställa tid för att ge blod - eller skriva till donationsregistret - och ge någon många nya dagar att leva på.

*Ge någon beröm inför andra.

*Tacka någon för att de är just det de är.


Gör det som är rätt för dig - ur denna listan - eller ur ditt eget inre - och GRATTIS - du har gjort en strålande dag!








Av Kaela - 13 augusti 2013 07:55

Idag är det tisdagen 13 augusti och Kaj har namnsdag!


Jag gratulerar!


  

 


 6 188 män i vårt land har förnamnet Kaj.

Av dessa har 3 848 namnet Kaj som tilltalsnamn.

I Sverige finns dessutom 28 kvinnor som har förnamnet Kaj.

Av dessa har 17 namnet Kaj som tilltalsnamn.

54 personer bär namnet som efternamn.

Kaj är ett danskt mans- och kvinnonamn som förmodligen härstammar från ett danskt ord som betyder käck. Kaj kan även vara en kortform av Katarina.

Det har också associerats till det latinska namnet Caius.

Har funnits i Sverige sedan 1860.

Historisk person som burit namnet är den danske författaren och prästen Kaj Munk, 1898-1944.


Av Kaela - 12 augusti 2013 15:24

 



Det dyker upp mer och mer litteratur och tankar om att snällhet och godhet tar oss längre än motsatsen.

Att vara elak och inta en översittarattityd - säga spydigheter och försöka sätta sig på andra -  är idag att vara en förlorare.


Vinnaren är den vänlige!


När mina barn gick i skolan  och skulle beskriva någon ny vän/lärare/någons förälder så var det väldigt ofta de sa – Han/hon är snäll! Jag tänkte ofta att det verkar vara den finaste utmärkelsen.

Och barn är ju kloka.

De har inte fått så mycket smolk i ögonen ännu!


Vinsten för den som är snäll  är tvåfaldig. När ddetta att vara snäll blir  ett medvetet fokus kommer du att tycka bättre om dig själv

Allt som oftast får dina handlingar dessutom ett positivt gensvar från din omgivning och du själv blir bemött med mer snällhet i gengäld.

Inte så illa eller hur!


Nu är det ju ändå så att det allra bästa är att vara snäll utan att vänta sig något i gengäld -  utan förväntan på  tacksamhet utan bara fäör att det är så härligt och så smart att vara snäll!.

Att vara snäll och känna sig snäll är belöning i sig själv.


Så - låt vänlighet och omtanke  flöda – då mår vi alla bättre!



Av Kaela - 12 augusti 2013 10:35


 


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards