Alla inlägg den 19 september 2013

Av Kaela - 19 september 2013 16:22

Hemmasittare  kallas de barn som plötsligt bara vägrar att gå tillskolan.

Ganska nytt fenomen.


Jag kan inte minnas att jag hörde talas om det förr, men för 10-15 år sedan mötte jag nu och då föräldrar som absolut inte fick sitt barn till skolan.

Ofta startar det med att barnet blir retat eller kanske till och med mobbat.

Alla skolor idag ska ha ett åtgärdsprogram mot mobbning.

Ja jag tror jag törs säga att nog de allra allra flesta skolor har det!

Men mobbarna är ofta så sluga så de mobbar när ingen vuxen är i närheten.

På toaletten, på väg till och från skolan....


Jeantte hör till dem som har en son som i princip varit hemma hela nian.

Jag känner starkt med henne.

Som sjukskriven och ensam förälder har hon en tuff arbetsbelastning och en tuff ekonomisk situation.

Lägg därtill hennes oro för en älskad sons framtid.

Och det är sant som Jeanette säger: "Samtidigt har jag verkligen kämpat för Jojos skolgång och som förälder kan man inte kompensera för skolans brister. Det är frustrerande att försöka få sitt barn att återvända till skolan när man vet att han utsätts för psykisk och fysisk mobbing"


Jag vet inte om Jeanette tagit upp detta med mobbningen med aktuell skola, men det förutsätter jag.


Som förälder är en sån här situation som en kniv i hjärtat!

 Men precis som föräldrarna inte kan kompensera barnen för skolans brister - har skolan har också väldigt svårt att kompensera barnen för föräldrahemmets brister.

För vi föräldrar brister ju också ibland.


Så hur ska vi lösa detta?

Det är en oerhört angelägen fråga för alla dessa barn som vägrar gå till skolan.

Och för deras föräldrar.

Och för den skola de vägrar komma till.


Jag tror att istället för att vara motståndare och skylla på varandra måste skolpersonal och föräldrar arbeta intensivt och målmedvetet för att få till stånd ett samarbete där man inte misstänker eller misstänkliggör varandra.

Det borde gå när man betänker att skälet till samarbetet är något så viktigt som nästa generation.

Och för föräldrarna - det dyrbaraste de har!!


Läs mera i Svenska Dagbladets artikel

Av Kaela - 19 september 2013 15:45


 



Gemenskap är ett grundläggande mänskligt behov.

Vi är sociala varelser.

Vi föds in i en familj och blir den vi är i samspel med människor som står oss nära.


Vi behöver höra till - höra ihop med någon eller några!

Det är ett livsviktigt behov.


Idag lever vi tätt intill varandra de allra flesta av oss - i städer.

Vi möts på gatan, men vi tittar ner, tittar bort eller rakt fram.

Vi tar inte in varandra - och möter inte dens blick som är mycket ensam.


Just idag har jag suttit i ett samta på mitt arbete  med en kvinna som flyttat hit till stan för några veckor sedan.

Hon vill få en frivillig som vän.


Hon sa: Jag blir rädd när jag upptäcker att jag börjar på att inte vara någon.

Jag har ju ingen att spegla mig i.


Orden stannade kvar i mig länge efter vårt samtal var avslutat.


"Jag har ju ingen att spegla mig i!


Det är verkligen vad vi behöver för att vi ska se att jag är jag!


Genom att spegla oss i  andra  får vi upptäcka det som finns i vårt inre  - genom att någon speglar oss så kan det vara som att vi plötsligt ser något vi inte visste att vi hade.

Något som är jag.

Själva grunden för ett inre växande är att vi har möjlighet att spegla oss i andra  och på det sättet upptäcka vår unika individualitet.


SÅ viktiga vi är för varandra!

Måtte den insikten få oss att vara aktsamma om varandra och behandla varandra som de oerhörda tillgångar vi alla är.





Av Kaela - 19 september 2013 13:14

 




Om människor är en börda för dig - ta dem till ditt hjärta.


Dom Helder Camera

Av Kaela - 19 september 2013 08:00

 



Ju mer vi intresserar oss för andras välgång, desto mer bygger vi upp vår egen lycka.

Dalai Lama


Tänkvärda ord som var och en som brytt sig om en annan människa och försökt göra skillnad i hans eller hennes liv har upplevt sanningen i dem!

Av Kaela - 19 september 2013 05:19

Idag är det torsdagen 19 september och Fredrika har namnsdag!


Jag gratulerar!


     


Det finns 6 662 kvinnor i vårt land  som har förnamnet Fredrika.

Av dessa har 1 350 namnet Fredrika som tilltalsnamn.

Fredrika är ett forntyskt namn som är sammansatt av ord som betyder fred och härskare.

Har funnits i Sverige sedan 1680.

Historisk personer som burit namnet: Svenska drottningen, Fredrika Dorothea Wilhelmina av Baden, 1781-1826, gift med kung Gustav IV Adolf.

Det var efter henne som tre orter i Lappland fick namnen Fredrika, Dorothea och Wilhelmina.

Fredrika Bremer, 1801-1865, författare och en av kvinnorörelsens främsta pionjärer.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards