Direktlänk till inlägg 7 december 2013

Kalla mig gärna en surdeg

Av Kaela - 7 december 2013 10:45

 



Häromdagen sa en person i min närhet om en tredje, inte närvarande person: "Han är som en surdeg hela han"

 

Förutom att det inte är vidare trevligt att säga elaka saker om frånvarande personer började jag fundera över varför vi använder ordet surdeg på det sättet.

En surdeg är ju något som renderar liv.

 

Står där i en liten form - färdig att använda nästa gång vi ska baka.

Då vi på nytt tar en bit av den degen och åter lägger den i formen.

 

Gott bröd blir det absolut - och nyttigt.

Det tar tid - det tycker vi kanske ofta att det är negativt.

Men - tid tar det mesta som ska bli bra.

Eller hur?

 

När vi möter människor med handlingar av godhet, små goda ord, ett varmt leende, en öm blicken omfamning eller kanske ett uppmuntrande ord..

 

Är inte det en slags surdeg - en  surdeg där du och  jag kan vara med och skapa - och så får det ordet, det ögonkastet, den värmen växa in i mitt liv- in i ditt liv och i andras liv  och genomsyra vår gemenskap.

 

Så att det doftar godhet om våra sammanträffanden.

 

Så - egentligen - är det kanske inte så illa att säga om någon att han eller hon är som en surdeg - hela människan!

Säg det gärna om mig - om du avser det jag har sagt här.
 
 
Ingen bild

Saida

7 december 2013 13:48

I Bibeln säger Jesus att vi ska akta oss för fariséernas surdeg - vilket betydde att vi skulle akta oss för falsk religiositet. Surdeg gör ju någonting sakta oavsett om det är gott eller dåligt. Jag har använt en surdeg en gång - där jag fick kasta hela brödbaket därför att brödet blev så surt att det inte gick att äta.
Men att använda det på personer borde betyda att personen försöker ympa in något (och i ditt exempel dåligt) annars blir det inte begripligt.

Kaela

7 december 2013 19:28

Nja jag menar nog att det är smittande.
Själv försöker jag vara en god surdeg som ger goda ljusa tankar till min omgivning.
¨
Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards