Alla inlägg den 9 januari 2014

Av Kaela - 9 januari 2014 11:35

Att utmana könsrollerna i förskolan tycker jag är viktigt.

Det är ju i början av livet vi formas mest.

Läser en artikel i Svenska Dagbladet om Förskolan Paviljongen i Stureby som når lyckade resultat bara med att göra omflyttningar av leksakerna.

Bilbanorna blir intressanta för flickoerna också när de kommer upp på ett bord och man kan dekorera med hus och blommor till exempel!


Men det jag känner mig lite fundersam inför är varför man ska sluta fira barnens födelsedagar!?

Detta för att betona att det inte bara är 30-50 åringarna som har kompetens nog att bestämma och utöva makt
Det är riktigt att det är så och att det är ett problem i samhället.

Alla åldrar ska förstås vara med!!

Bli lyssnade på och få inflytande...¨både barn, unga, medelålders och gamla.

Men att vi ska nå dit genom att barnen inte firas på sin födelsedag i förskolan är i mina ögon ett stolpskott.


Det är på andra arenor vi måste kämpa mot åldersdiskrimeringen.

Till exempel genom att få journalister att sluta skriva kvinna 41 år, man 32 år och så vidare....


Av Kaela - 9 januari 2014 11:22

 



Vår konsumtion av konditorivaror i Sverige har ökat med 300 % sedan 1980.

Kanske inte att undra på att övervikt börjjar bli ett vanligare problem än vad det har varit förr i vårt land.



Av Kaela - 9 januari 2014 05:52

 
 
 
Det är ännu så tidig morgon att jag inte kan se hur den här dagen kommer att bli.
Blir det grått och småregnigt- eller kommer solen att skina?
Oavsett vilket ska jag försöka komma ihåg att bakom de mörka molnen finns alltid solen. 
Ta vara på de små gyllene stunder som den här dagen ger - det är mitt löfte till mig själv nu medan mörkret ännu råder utanför mitt fönster!
 
Livet är ett underbart mysterium och det enda jag med säkerhet vet att jag har är den här stunden.
Jag ska inte missa den!
 
Ta hand om dina gyllne stunder idag du också!
 
 
 
 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards