Alla inlägg den 26 januari 2014

Av Kaela - 26 januari 2014 11:15

 




Något är snett i samhället idag och det bekymrar mig.

Jag tror att det därför jag återkommer till tankar om ensamheten och allt det som skaver når en människa tvingas leva utan kontakter med andra.

Jag tror att vi människor har blivit rädda för varandra.

Vi litar inte på dem vi möter på gatan. vem vet vem det kan vara.

Vi går till våra jobb och vi ler mot varandra - men inuti känns det tomt.


Och vi går hem till ett välordnat hem där just inget saknas.

Så tror jag alltför många har det idag.

När en dag har gått och kvällen kommer brukar jag tänka efter om vad som har hänt mig under dagen, vilka människor jag har träffat och vad som har hänt vid dessa möten.

Den judiske tänkaren Martin Buber har sagt; Allt verkligt liv är möte.


Hur mår då den som knappast får några möten alls.

Jag vet ju att det finns otroligt många människor bara i min stad som inte mött en enda människa idag - och inte igår eller dagen dessförinnan.


Jag möter dem ibland i telefon.

De söker en frivillig som kan besöka dem ibland.


Visst handlar det mest om människor vars höga ålder sätter gränser för deras möjligheter att möta andra människor.

Men de människorna är lika viktiga som alla andra.

Bryr vi oss om att det bor många äldre som blivit fångar i sin lägenhet?

Bryr vi oss om att det finns barn som känner livsleda redan efter några få år på jorden?


Jag har ju den stora glädjen att arbeta med att förmedla människor till människor.


Men det skulle behövas så många flera som ville dela med sig av sin tid nu och då.


De anar inte hur mycket de skulle få ut av att vara behövda.


För att behövas - det är absolut människans största behov!

Om ingen behöver oss längre - då känns det inte gott att leva,

Detta möter jag också hos många gamla framför allt, men även hos yngre ibland.


Det finns inte en enda människa som ingen behöver !

Alla behövs vi!

Men någon måste berätta det för den som känner sig överflödig därför att ingen frågar efter henne eller honom.

Och det berättar vi enbart genom att ta tid för människan.

Ord räcker inte till!


Av Kaela - 26 januari 2014 10:30

En slapparhelg med en bok - bättre kan en helg knappast vara.

En bok som jag drogs till på grund av titeln.


Vildängel. Skriven av Lina Forss

En sammansättning av två ord som knappast känns som att de hör ihop.

Men ändå gör det!

  

 

Bilden lånad från Adlibris


Det är en i grunden lättsam bok, även om den samtidigt beskriver hur hennes föräldrar skiljs och hur livet börjar kantas av styvmammor och styvpappor i olika tragiska skepnader.

man har hela tiden en känsla av att man egentligen läser en självbiografi i romanens form.

Huvudpersonen, Anna Maria kallas också Timotej.

Som en slags anspelning på den äng där hon blev till.

Linas far är ju finansmannen Wictor Forss, som på på 1980-talet var en av Sveriges rikaste män och Timotej är en överklassflicka.


Man skulle kunna kalla boken för ointressant...för andra än de som delat Timotejs tillvaro - men Linas rappa och härliga språk håller läsaren fången (åtminstone mig).


Det som gav mig allra mest - kanske för att jag där kunde känna igen mig - är sorgen och vanmakten när´Timotejs mamma drabbas av cancer och dör, trots att det finns pengar i familjen.

Pengarna hjälper inte.

Och än en gång tänker jag att döden är det mest demokratiska som finns.

Där hjälper inget fett bankkonto.

Det är inte en bok jag skulle ge högsta betyg...men klart läsvärd.


Du kan köpa boken här



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards