Alla inlägg den 1 mars 2014

Av Kaela - 1 mars 2014 16:15

Födelsedagsfest.Pixie fyller sex år och kusin Stella tre år. Barnbarnens barndom går snabbare än vad barnens gjorde!

Av Kaela - 1 mars 2014 08:40

Läser i Dagens Nyheter att Guatemala är den plats i världen där barn ofta föder barn.

En man dömdes (mycket ovanligt att de dömd) för att ha våldfört sig på alla kvinnor i sin familj - den yngsta tre år gammal) När han tillfrågades varför svarade han: För att de är mina...och jag gör vad jag vill med mina kvinnor....

Artikeln fortsätter med en utblick över världen och  då upptäcker man attuppskattningsvis 150 miljoner flickor I världen utsattes för sexuellt våld enbart under 2002.

Och att 40 - 50% av kvinnorna i EU utsätts för sexuella trakasserier på sin arbetsplats.

Var fjärde kvinna i Sverige har utsatts för våld i nära relation


Dessa siffror borde skaka om varenda en av oss - varenda kvinna - varenda man - och få oss att reagera....



Av Kaela - 1 mars 2014 08:25

 



En gammal vis dam som jag hade glädjen att leva nära en gång i tiden sa ofta: "Kärleken är inte en känsla- den är ett beslut"

Då var jag kanske lite väl ung för att förstå vad hon egentligen sa, men åren och erfarenheten har lärt mig att hon hade rätt.

Man beslutar sig för att älska förstås- varför skulle man annars säga: "I nöd och lust"

Ändå är det så förunderligt att när man beslutar sig för att älska så öppnas oceaner av harmoni i livet.



Läste några ord av Erich Fromm som var en tysk filosof och psykoanalytiker som föddes år 1900 och dog 1980.

"Att älska någon är inte en stark känsla i största allmänhet, utan det är ett avgörande, en bedömning och ett löfte. Om kärleken endast vore en känsla, skulle det inte finnnas någon psykologisk täckning för löftet att älska varandra i nöd och lust. Känslan kommer, den kanske försvinner.
Kärleken borde rimligen grunda sig på en viljeakt, ett avgörande beslut att ägna hela mitt liv åt en annan persons liv.
Att älska är att utlämna sig själv utan garanti, att ge sig helt i förhoppning att vår kärlek kommer att väcka kärlek hos den vi älskar. Kärlek är en troshandling, och alla som är fattiga på tro är också fattiga på kärlek.
Tro kräver mod, förmåga att ta en risk, till och med beredvillighet att acceptera smärta och motgång."

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards