Alla inlägg den 10 mars 2014

Av Kaela - 10 mars 2014 16:27

 




Till nästa barnkalas - varför inte göra egna klubbor!

Kanske något som mormor eller farmor tycker det är kul att bidra med också.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:


2 st ägg

1 dl socker

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

2 dl mjöl

3 msk kakao

2 dl vaniljyoughurt

150 gram philadelpiaost

200 gram vit choklad

karamellfärg

30 grillpinnar


SÅ HÄR GÖR DU:

Ca 30 stycken

Vispa ägg och socker poröst.

Blanda i bakpulver, vaniljsocker, mjöl och kakao och rör väl.

Tillsätt vaniljyoghurten och blanda allt.

Klä en ugnsform, 20x30 cm, med bakplåtspapper och häll i smeten.

Grädda i ca 30 minuter i 200 grader i nedre delen av ugnen. Låt
kakan svalna helt.

Mosa sönder kakan i en bunke och blanda i philadephiaosten.

Forma till bollar och låt dem stå kallt i ca 30 minuter.

Smält den vita chokladen och färga den i valfri färg.

Tryck i en grillpinne i varje boll och doppa dem två gånger i den
färgade chokladen.

Låt överflödig choklad rinna av något innan du sätter pinnen i t.ex
ett oasisblock.

 

Gör garanterat lycka - även bland vuxna.

 

Vill du göra enklare klubbor är marchmallows - klubbor ett alternativ:

 


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

30 st stora marshmallows

300 gram mörk choklad

hackade salta jordmätter

30 grillpinnar


SÅ HÄR GÖR DU:

Smält chokladen över vatten-bad.
Låt svalna.

Trä upp marshmallows på var sitt spett.

Doppa klubborna till hälften i choklad och rulla dem sedan i nötkrosset.

Låt stelna.



 

 


Av Kaela - 10 mars 2014 13:45


    



Idag på förmiddagen fick jag den där underbara gåvan som livet ger oss ibland.

Oftast helt oväntat!


Sådana livsnära samtal lägger verkligen ved på glöden i mitt inre.


Jag skulle möta en ny frivillig till det första samtalet.

Visste egentligen inte mera än hennes namn.


Vårt samtal löpte först som de flesta sådana så kallade informationssamtal brukar göra.

Jag berättade om Frivilligcentralens början och fortsatt verksamhet till hur det ser ut idag!'

Så började hon berätta om sitt liv - det startade inte så bra.

Som ett av de glömda barnen som missbruksbarn är lärde hon sig att det inte fanns någon annan att lita på än sig själv.


I tonåren blev det mesta fel.

Det förde henne så småningom till ett behandlingshem.

Plötsligt blev rummet elektriskt när hon sa: Där mötte jag kärlek.....

En kvinna, som snart skulle gå i pension som bara älskade den bortstötande revolterande unge som var jag.

Hon fortsatte att älska genom uppträden och återfall.


En dag fattade jag att det var på riktigt sa den blivande frivilliga.

Då grät jag alla tårar jag svalt tidigare.

Jag grät i veckor - medan kärleken torkade mina tårar.
(Hon kallade hela tiden denna kvinna för Kärleken - bättre epitet kan ingen av oss få.)


Hon började på Kom-Vux och idag läser hon på högskola.


Kärleken gjorde underverket i hennes liv- och säkert i många många andra vilsna ungdomars liv som fått möta idenna äldre kvinnas  när livet slagit ihop, tänkte jag medan jag sände en tacksamhetens tanke till den kvinnan.

Vi behöver många som hon ibland oss.

Som älskar villkorslöst - tills sorgen vågar få utlopp!


Av Kaela - 10 mars 2014 05:45

 


Det är ett sakta vikande mörker utanför mitt fönster.

En ny morgon på en ny dag - och en ny vecka.

Vi brukar ju skämta om de svåra måndagsmorgnarna, men jag är så konstig så jag gillardem.


Det är en ny början.

En ny vecka väntar....

och jag kan välja om jag ska känna mig tyngd av det jag ska utföra - eller sporrad av utmaningen.


Jag väljer det senare!


Och önskar dig en fin måndagsmorgon och en underbar ny vecka!


  


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards