Alla inlägg den 11 april 2014

Av Kaela - 11 april 2014 18:08

 

Tänk att en blå himmel kan göra en så obeskrivligt glad!

Inte mycket sol är det - men denna underbara himmel med bara lätta moln.

Har du också märkt att folk verkar extra glada och vänliga när solen skiner.

De ler mot mig och jag ler tillbaka - eller - om det nu är tvärtom.


Kanske har jag sagt det förut - att jag inte är någon vintermänniska.

Även om jag tycker vintern är vacker med sin vita snö så är den kall.....


Det är inte särskilt varmt ute nu så här på sena eftermiddagen  - men denna blåa himmel droppar löften om varmare dagar i min vidöppna famn.


En blå himmel - en fredag i april.

Bara att tacka och ta emot - och njuuuuta!


Av Kaela - 11 april 2014 17:47

Har du inte hunnit bestämma söndagsmiddagen ännu så får du här ett tips på en toppengod söndagsmiddag.

Receptet fick jag för något år sedan av en kompis...ja kanske var det till och med två år sedan.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:


Fyra personer blit gott och väl mätta på detta.


500 g nötfärs
1 ägg
1 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm malen peppar


1 burk kantareller  - om du inte har egenplockade i frysen.
1 äggula
2 msk cremefraiche
ca 150 g riven parmesanost


GÖR SÅ HÄR:

Sätt ugnen på 225 grader.

Rör ihop ägg, mjölk, salt och peppar i en skål.

Blanda ner färsen och rör om.

Forma till 4 stora biffar.

Bryn i smör ca 5 minuter på varje sida.

Lägg i en ugnsäker form.


Stek svampen i smör och häll i en skål.

Blanda ner ägg, creme fraiche och parmesan.

Salta
Bred ut blandningen över biffarna.

Sätt in i mitten av ugnen ca 10 minuter.


Servera med en god brunsås gjord på grädde och smör.

Pressad kokt potatis är gott till.

Och -förstås- en fräcsh grönsallad.

Vi har också prövat att utesluta sås och potatis för den slanka linjens skull och det är jättegott då också.


Tyvärr inget foto....glömmer alltid att ta kort när jag är i matlagartagen. /Eller nästan alltid i alla fall/





Av Kaela - 11 april 2014 15:26

 

 

 

 

Doften av ett nyskalat äpple,  mjuka snöflingor som smeker ens kind, kanelbulle och kaffe, kattungens nyfikna blick som säger så mycket, barnens pärlande skratt, mannens lite stickiga kind mot min när han viskar i mitt öra, en hand i handen, solens lek i äppelträdets lövverk...

 

Livet är inte de dagar och timmar som går utan stunder som läggs till varandra.

Och den dag jag ska lämna det här livet hoppas jag att mitt liv är fyllt av stunder, jag minns med värme och tillförsikt, likt ett vackert gammalt pärlhalsband där pärlorna trängs och ingen enda kan undvaras för att halsbandet skall vara det samma

 

Någon har sagt att det svåraste att lämna den dagen inte är de stora omvälvande sakerna utan det lilla, vindens lek med vårt hår, ett barns blick....kaffedoften och solskenet som målar ljus på vårt köksgolv...doften av en blomma...gryningen....att veta att man aldrig ska se dettta igen.

Så det gäller att njuta medan vi kan.

Och när är livet så njutbart som nu med hela den härliga sommaren framför oss - även om våren är grå så gömmer den under vingen gyllene sommardagar - närvaro och tid för varandra!

Av Kaela - 11 april 2014 11:44

Så här på fredagsmiddagen kan jag inte låta bli att dela detta underbara foto med så sanna ord med er alla!

Detta behöver vi påminna oss varenda dag!

Det är ok att inte vara perfekt.

Och tur att vi inte är det!

Perfekta människor vore nog ganska tråkiga - om de fanns!


 

Av Kaela - 11 april 2014 07:50

Läs Robert Aschbergs krönika i Aftonbladet om makarna Stig och Elisabet Johansson.

Två människor i Sverige som hade varandra - och som var duktiga på att se till att bankkontot växte.

Men inga barn.

Det sätt de använde den förmögenhet de skrapat ihop kan bidra till att rädda ditt eller mitt liv en dag  - eller livet på någon vi älskar.


Så härligt att det finns de som förstår att inte ens frivillighet fungerar om det inte finns pengar - och som med de medel man har, gör något åt det.





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards