Alla inlägg den 28 april 2014

Av Kaela - 28 april 2014 16:46

 




Sitter på mitt jobb.

Har just fikat med vår frivilliga och de hon möter.

En liten tonårstjej vars "storasyster" hon ska bli.

den unga flickan har mamma med sig.

Känns tryggare så.


Av de glada skratten som jag hör genom den halvöppna dörren förstår jag att de redan har fnnit varandra.

Visst är det stort att kunna få -  det man inte fått av livet.


Hur många ängsliga små tonårstjejer har inte önskat sig den storasyster de inte har.


Men här finns de!


Jag brukar alltid gå ifrån efter introduktion och en fikastund tillsammans.

Då blir det genast mindre stelt!


Jag har ett otroligt spännande och givande arbete

Och som bonus ar jag den underbara förmånen att få lära känna underbara människor som vill ge av sin tid till en medmänniska.

De bidrar till min optimism och ljusa livssyn!






Av Kaela - 28 april 2014 15:08

 



Tänk på orden  nöjd och förnöjsam, smaka på dem, känn efter
Visst  är det skillnad på dem.

Förnöjsamhet har ett inre djup.
 
Många, jag skulle vilja säga de flesta, tror att lycka är detsamma som att ha gott om fina ägodelar.
Det är en illusion.
Vi blir aldrig nöjda av saker och materiella ting.
Det ger bara mersmak.
 
Visst behöver vi en del för att klara oss - men behoven är sällan så stora som vårt habegär.
När vi är förnöjda blir vi inte så upprörda av saker som sker.
Vi kan se bortom en bit och tänka att det är en ny dag imorgon när den här dagen möter med tråkigheter.
 
När vi är förnöjda  motarbetar detta högt blodtryck.
Vår andning blir djupare och vi mår alltså även fysiskt bättre.
 
Kan man bestämma sig för att vara förnöjsam?
 
Ja jag tror det.
Och sedan får man träna på det.
Det går bättre för varje dag!
 
 
 
 
 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards