Direktlänk till inlägg 23 maj 2014

Var dag är inte vardag.....

Av Kaela - 23 maj 2014 17:14


 



Vardag - ett ord som måste komma från två ord: var dag!


Och ändå är ju inte var dag en vardag.


...Bryt ner ordet vardag, var dag, varje dag. ..

Inte bara ibland utan varje dag.


Och inte varje dag heller - för ibland blir det helgdag.


Nu är det fredag och jag har lyckats slita mig från jobbet ovanligt tidigt.

Det är 26 grader varmt ute och mannen i mitt liv grillar till middagen som vi förhoppningsvis ska hinna äta ute innan det blir svalare på vår altan som ligger i norrläge.


Fredag - det är en alldeles särskild vardag.

Det är dagen före dagen före helgdag.

Helgen ligger framför.
Förväntningarna surrar i huvudet.

Visserligen ska jag jobba imorgon.

Med att presentera min älskade arbetsplats - vad vi gör - vad vi är för en bredare allmänhet genom att ställa oss på stadens Lokus-Loppis.


Det är ett livsstilsjobb att vara frivilligsamordnare.

Man har inte så stor skillnad på jobb och privatliv som man oftast försöker ha i ett annat liv.

Att arbeta inom ideell sektor är något alldeles extra.

Och jag är förmäten nog att tro att vi gör en stor skillnad.


40 000 timmar utförda för av frivilliga för andra människors väl under förra året.

Det blir en otrolig massa skillnad det.


Många många har fått en vän som skingrar ensamheten.

Många ensamma mammor får avlastning och många frivilliga får den underbara glädjen att få låna en ny liten människa (eller flera) några timmar ibland....eller en helg.

Den gamla damen som inte orkar bära ner sina balkongmöbler från vinden längre,har fått dem nedburna idag - och dessutom fått hjälp att plantera och sätta upp pelargoner.

En annan kvinna som ville till sin mans grav på kyrkogården för att sätta nya blommor har fått både skjuts och sällskap och hjälp att plantera.

Ett flertal har idag fått ledsagning till läkare eller sjukhus.....


Listan kan göras ännu mycket längre men då tröttnar ni nog att läsa.

Var dag - inte bara vardagar finns det frivilliga som ger timmar av sin dag för att ge ett handtag, skingra ensamhet,finnas som stöd....med mera, med mera....

Var dag - året runt - ja till och med jul och midsommar....


Inte är det väl märkligt att jag är övertygad om att det finns otroligt mycket godhet!


Ha nu en underbar helg - som ger ny stuyrka till just DIN vardag!









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards