Direktlänk till inlägg 29 juni 2014

Pessimist, optimist eller kanske realist

Av Kaela - 29 juni 2014 18:17

 


"BLi en glad pessimist" uppmanade Sveriges television kalan 1 idag inför väderleksrapporten.

Nu tycker jag ju förstås att det ligger en motsägelse i uttrycket.

Men att vara glad trots de dystra besked som meterologen gav - det är ju ändå viktigt.


Optimist = någon som förväntar sig det bästa.

Pessimist = någon som förväntar sig det sämsta.

Är det inte så?


Nu kan man ju förstås tyda det på ett annat sätt.

Man kan ju vara pessimist - gissa på - eller tyda moln eller väderleksutsändningar till att det ska bli regn....och dra iväg på det man tänkt i alla fall - men packa med regnkläder och kanske till och med stövlar.
Och ändå vara glad!

Eller - är man kanske realist då?


Ja inte lätt att reda ut begreppen.

En glad nyhet för alla pessimister är att forskningen påvisar att en pessimist lever längre än en optimist.(Kanske beroende på att pessimism om framtiden medför att människor lever mer försiktigt och förebygger risker - eller vad tror du?)

Men tror du det så är du kanske i själva verket - en optimist!

Medan annan forskning påstår att det är optiomisterna som när en högre ålder.

Eftersom deras blodtryck och andra livsviktiga funktioner hålls på en bättre nivå på grund av  att de är just optimister.


Nu tror jag inte det är så att de flesta är antingen eller - vi är nog en blandning.

Även om man kan se att vissa har lättare än andra för att se pessimisitiskt på framtidsutsikterna till exempel.


Jag har själv alltid kallat mif för en reralist med optimisitiska inslag.

När jag läste detta om forskningen insåg jag att det finns en del pessimism i mitt väsen också....jag packar till exempel gärna med regnkläderna...






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards