Direktlänk till inlägg 16 juli 2014
En som manipulerar kan vara svår att upptäcka.
Plötsligt sprattlar man bara i deras nät.
Men vid en av våra kurser i "Gränsdragning" på Frivilligcentralen togs den här frågan upp - och vid nästa kurstillfälle kom en av deltagarna med nedanstående text.
Hon hade hittat den på nätet - men mindes inte var!
En som försöker manipulera kan gå till väga så här:
De är bra på att få dig att känna att du står i tacksamhetsskuld och det sker direkt eller indirekt.
De får dig att känna dig skyldig för att någon person mår dåligt. Det blir ditt fel när något går fel eller dåligt. Kontentan är att det är fel på dig – inte att din handling var felaktig eller mindre lämplig.
Om du framför kritik så kan det vända på det så att det blir du som gjorde fel. Tex. Att du sa det på fel sätt, uttryckte dig klumpigt eller att de överdriver din kritik. De kan också peka på hur värdelösa de själva är så du ska få dåligt samvete.
De får dig att göra saker som du egentligen inte vill och som känns mindre bra efteråt.
De håller tillbaka beröm – men är snabb på att ge kritik eller att få dig att känna dig otillräcklig- allt sker för att du ska känna att du inte räcker till, vilket gör dig underlägsen och då ännu mer mottaglig för ny skuldbeläggning.
Ge akt åt pendlarna. Vid denna form av manipulation är personen ömsom vänlig, uppmärksam och säger positiva saker om dig för att senare bli tvär, avståndstagande, tyst eller negativ. Du blir osäker, undrar vad du har gjort för fel och dessutom gör de dig beroende av dem. Det är den värsta formen av manipulation – och dessutom alltför vanlig
Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute. ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 | 31 | ||||||
|