Alla inlägg under juli 2014

Av Kaela - 29 juli 2014 21:33

 


Min käre make och vår måg på väg att åka

linbanan över Sörsjön!

Lilla Linnéa blev lite orolig för pappa och morfar - men det gick ju hur bra som helst.

Såg lite farligt ut för oss som tittade på - men de var inte rädda.


Av Kaela - 29 juli 2014 11:52

Detta är en enda blomma av de två hortensior som omger får veranda!!!

Av Kaela - 29 juli 2014 11:04




Hittade en underbar liten berättelse ur livet med ett barn hos bloggen "En annan du"


När du skäller på mig mamma....


Jag och dotterdotterLinnéa 6 år läste den tillsammans (det vill säga, jag läste den för henne) och hennes kommentar blev: "Precis så är det"

Av Kaela - 29 juli 2014 09:04

Alfons är helt uppslukad av "paddan" medan Linnéa vilar ut efter bus med lillbrorsan

Av Kaela - 29 juli 2014 08:19

 



Sitter här i mitt tysta hus medan morgonsolen skapar mönster på min vägg.


I de små gästrummen sover dotter med man och två små underbara barnbarn.


Jag känner värmen i tanken på hur fint det är att ha dem nära några dagar.


Jag är så tacksam för den här morgonen.

För ännu en dag med de små som jag hinner träffa alltför sällan.

För solen.

För regnet som fallit och gör att jag slipper släpa vattenkannor och vattna.


En dag att gömma som en ädelsten i minnet - när vardagen tar vid igen - och de nära kära är långtifrån och snöstormen ryter runt knuten.

Önskar DIG en fin dag idag!

När du får känna den där underbara tacksamheten mot det livet ger dig - just nu!


Av Kaela - 29 juli 2014 08:06

 





Jag hade tänkt dig blond
och lång över allt förstånd
med en energisk haka,
du, som i dröm och vaka
varit mitt ideal.
Blond och högväxt och smal.

Och så kommer du dock
mörk och kortväxt och tjock,
med hakan i nervikt krage
och en början till mage.
Så kliver du in
i min själ och mitt skinn.

Allting blev skapat om,
när du kom.
Allting slog du itu.
Du, du!


Erik Lindorm

Av Kaela - 28 juli 2014 17:02

Man har länge ansett att psykiska sjukdomar - adhd med mera   orsakas av antingen mödrars /fäders försummelse, inre konflikter, feltänkande och felinlärning eller bara att man haft otur att få en viss gen.

Ny forskning pekar ut störning i immunsystemet som en annan tänkbar orsak.


Många som drabbats har ju skrivit om sin sjukdom.


Och Susannah Cahalans - en ung framgångsrik journalist i New York drabbades av misstänksamhet, hallucinationer, vanföreställningar, hallucinationer. Hon har skrivit en bok om den autoimmuna sjukdom hon drabbats av: ”Blackout – när min hjärna blev min fiende”  
Här kan du köpa boken.

Hon hade drabbats av NMDA-receptorencefalit, där hennes eget immunsystem attackerade hjärnan och slog ut hennes förstånd.

(Jag har inte läst boken - men hört många beskriva den som spännande.

Så den står på min önskelista)


Läs artikeln i Svenska Dagbladet

Av Kaela - 28 juli 2014 15:45

 



Idag har jag varit på jobbet och mött våra fina vänner ur Fas3 som vi är anordnare för på Frivilligcentralen.

Vi hade en fin stund tillsammans.

Jättevarmt i lokalen vilket var lite jobbigt - men värmen i mötet överskuggade åskvärmen i luften.


De blir så omtyckta av våra mottagare när de får hjälp till promenad, eller läkare.
Och det är så fantastiskt fint att se hur deltagarna växer av att de blir så bekrädtade och så omtyckta.

Plötsligt känner de att de verkligen behövs.
De möter ju samma värme, tacksamhet och glädje som våra frivilliga.


Och den känslan är faktiskt viktigare än att man får ett lönejobb.

Något som många av dem har svårt att få.

Ofta hamnar man ju i Fas 3 efter en lycket lång tid i arbetslöshet.


Att behövas är absolut vårt största behov!


Det är det vårt innersta behov  att få synas och göra våra röster hörda att bli sedda och bekräftade! 

Och det är så härligt att se att vi kan ge dessa 4-5 personer den möjligheten hos oss!!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards