Alla inlägg under juli 2014

Av Kaela - 25 juli 2014 08:02

 


Vi har alla mött dem.

De bittra som strör elakheter omkring sig.

Som svarar snäsigt på vänliga frågor.

Som är helt omöjliga att vara till lags.


Nu och då har jag mött en kvinna genom mitt arbete som är precis så.

När jag har hört att det är hon i telefonen har jag haft svårt att undertrycka en suck.

Och svårt - förstås - att vara välkomnande när hon plötsligt stått på min tröskel.


Jag öser på med vänlighet och goda ord och får snäs till svar - vad leder detta till, har jag tänkt många gånger.


Efter ett möte med henne har jag dessutom många gånger tänkt: "Undrar hur länge det dröjer innan jag inte kan vara tyst...innan jag ställer frågan varför hon är så arg och bitter."


En dag,i början på sommaren, stod hon plötsligt där igen.

Jag kände hur det kröp på ryggen av irritation och stress.

Bortkastad tid - igen tänkte jag.

Men - jag lade också märke till att något var annorlunda.

Hon stod där och fingrade på sin väska medan hon sa: "Jag skulle vilja prata med dig. Har du tid nu eller kan jag komma tillbaka?"


Jag hade inte tid - inte egentligen - men tog mig.....för jag mer anade än hörde en annan nyans i hennes röst.
Hon tackade ja till kaffe och medan hon drack ur koppen och tuggade på den hårda ICA-kakan säger hon plötsligt: "Jag vill be dig om förlåtelse för att jag varit så grinig mot dig, fast du är så snäll."

Så började hon...så kom allt forsande....om barndomen...om pappas övergrepp och mammas svek...om aqndra vuxna-som inte såg - eller i varje fall inget gjorde.....om tonårens ensamhet..
Om mannen hon så småningom mötte som misshandlade och våldtog henne....

Om den nu vuxna sonen som inte bryr sig om henne

(Gissa om jag skämdes för tankar jag haft under tiden bakåt)


Hon var fortfarande på sin vakt.
Hela hennes väsen utstrålade misstänksamhet...beredskap till flykt...

Men - det stora var att hon kom och berättade.

Hon kom nästa dag...och nästa dag...

Började försiktigt undra om hon kunde hjälpa till med något...

Och det kunde hon.
Till vårt sommarkaffe hade hon bakat dignande fat med godsaker.

Nu - när verksamheten är lägre och jag mest jobbar hemifrån under juli ringer hon varje dag.
Och det är en stor glädje att prata med henne och se hur det kliver ut en fin fantastisk kvinna som vågar vara lite mera den hon egentligen är för varje dag.


Igår berättade hon att hon varit ute och fikat med sin son.

Glädjen bubblade i hennes ord...


När jag sedan drog fram vattenslangen för att vattna rosorna tänkte jag::Det är som en slang med vatten då den knölar sig, det slutar att flöda fritt.

Vi spänner oss, bär på en sorg, känner oss bittra och negativa och allt har en orsak.

 Men när vi vi (för att fortsätta den något haltande liknelsen) rätat ut vecket på slangen så flödar det - vi blir medvetna och vågar tala  - så renar orden-rensar bort det onda - och så finns helandet av vårt inre där.



Av Kaela - 25 juli 2014 07:44

 



Någon dag, någon gång i ett sällsamt ögonblick
Förlorade frågorna sin udd
Och jag blickade in i det nyfödda barnets ögon
Allvetande, med årmillioners klokskap


Skrivet av min vän Meta

Av Kaela - 25 juli 2014 07:40

 



Idag är det fredagen 25 juli och Jakob har namnsdag!


Jag gratulerar!

Av Kaela - 24 juli 2014 14:30

  

Bilden föreställer en frivillig med äldre vän som hon besöker från Frivilligcentralen i Norrköping


Ett jättebra initiativ för att skingra äldres ensamhet läser jag om på den här sajten:  "Hjälp äldre att träffa nya vänner"

Bor du i Stockholm och vill göra en insats är detta ett sätt du kan göra det på.


Du kan till och med anmäla dig via datorn på deras hemsida.





Av Kaela - 24 juli 2014 13:01

      

Av Kaela - 24 juli 2014 12:55

 


Tro det eller ej - men detta är tobaksblommor i knopp.

Sådde fröna inomhus i februari - så den är sen.

Men det är inte det enda.

Den har monsterstora blad.

Så nu undrar jag hur blommorna ska se ut när knopparna slår ut! 

Av Kaela - 24 juli 2014 09:48

 

Lånat bilden här


Vad är det som gör att en del tycks blir stärkta genom svårigheterna medan andra dukar under?

Visst ställer vi oss alla den frågan ibland.

Vad är det som får olika människor att orka ta sig igenom svårigheter i livet – och till och med stärkas av det?


Christina Fischler är psykolog med kbt-inriktning och arbetar med människor och krisreaktioner.


Det är en intressant artikel med henne i Dagens Nyheter som du, som ställt dig den här frågan ibland säkert har glädje av att läsa!


Av Kaela - 24 juli 2014 09:23

 


Grönt gräs att sätta fötterna i.

En dröm som bär genom hela långa kalla isiga vintern.

Hos oss finns nu bara en liten plätt gräs i skuggan som är grön - resten av gräsmattan är brun av solen.

Som tur är ligger den gröna plätten där dag för dag än så länge.

Jag har fått en ny vana - att gå ut och gå på denna gröna plätt det första jag gör varje morgon.

Men - det bruna lövet som idag hamnade uppe på min fot vid något av mina steg i rikedomen minner obarmhärtigt om att vi kommer att köras ut ur paradiset.

Kändes nästan som en kall vind bar fram insikten.

Kalla vindar kommer att svepa - snö kommer att falla - och allt det vackra underbara är ännu just en ädelsten i minnet.


Men - IDAG  finns den där - den gröna gräsmattan som tar emot med mjukhet och daggig svalka!

Och idag är egentligen det absolut enda jag behöver bry mig om.


Om du kan - gå ut och låt dina bara fötter vandra runt på gräset.

Idag!

Om du bor i en stad - slit av dig skorna då du kommer till en park - eller bara en grön plätt någonstans i stenöknen.

Känn att du lever här - just nu - och att det är en bra dag!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards