Alla inlägg den 18 augusti 2014

Av Kaela - 18 augusti 2014 06:15


 



Så här skrev Stig Dagerman:


Mitt liv är kort endast om jag placerar det på tideräkningens stupstock.

Mina livsmöjligheter är begränsade endast om jag räknar antalet ord eller antalet böcker jag kommer att hinna prestera innan jag dör.

Men vem ber mig räkna?

Tid är ett falskt mått för liv-


Den sista meningen dyker ofta upp i mina tankar.

Tid är ett falskt mått för liv.

För en tid sedan var jag på en ung människas begravning.

När en människa dör ung säger vi att det skedde för tidigt.

Och så ser det ut från vår horisont.

Men hur kan vi veta det!


Tid är ju ett falskt mått för liv.

Kanske har den som levt mycket kort i minuter och timmar räknat levt ett längre liv än den som kan räkna till nittio ljus på födelsedagstårtatn.

Inte kan vi veta hur det är med det!


Av Kaela - 18 augusti 2014 05:57

 


Låt den del av din verklighet
bli synlig,
som du gömmer för insyn,
som du tror
är tryggheten i ditt liv.


Öppna dina knutna händer,
befrukta jorden
med frön av ditt liv.


Vänta tomhänt
att sommaren skall komma,
betrakta din trädgård,
och bjud in
alla kringströvande människor.

Byt verkligheter med varandra;
skydda inte ditt jag,
så att du glömmer dig själv
och blir glömd av alla andra.

- Siv Arb

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards