Alla inlägg den 6 september 2014

Av Kaela - 6 september 2014 20:45

 


Jag väntar
strax innan
den nya dagens gryning

jag väntar
i vindens melodi
den som du lyssnar till
vid en ensam promenad
vid havet

och när stjärnorna slocknar

en efter en
väntar jag dig
i molnet

om du lyssnar
ska du höra min dikt
i fågelsången

när dina steg
tystnar
och du är stilla

varken avståndet
eller glömskan
hindrar

Var inte rädd

Jag väntar.........


Kaela

Av Kaela - 6 september 2014 16:04

 


Just nu känner jag mig lite orolig för min lilla dotterdotter Linnea som är intagen på Astrid Lindgrens barnsjukhus med ont i magen, 40 graders feber och 200 i sänka.

Man har konstaterat att det inte är blindtarmen.

Bara att vänta..... och tänka på den lilla och hennes mamma och pappa som tar över och sover med henne i natt på sjukhuset.


Av Kaela - 6 september 2014 11:30

 




Vi plockade murklor

varenda vår.

Det är skadligt i dag

men var nyttigt i går.


Aluminium smakade

riktigt gott

kokt i kastrull

med rabarberkompott.


Vi solade oss

så huden blev bränd

långt innan nån skadlig

effekt var känd.


Vi sprutade flugor

med DDT,

som dog meddetsamma –

det var succé.


Men nu skyr jag solen,

jag joggar runt,

sorterar sopor

och lever sunt.


Ulla Sirén

Av Kaela - 6 september 2014 09:09

Minns du att jag skrev om en bussresa vi gjorde med frivilliga i torsdags.

Här har jag och den äldste deltagaren fångats på bild av en av de två kvinnorna på vår bokföringsbyrå/betaltjänst


 

Av Kaela - 6 september 2014 08:30

 




Jag har stått och strukit.

Skjortor, blusar och annat.


Men också fem diskhanddukar med monogram.


Nej - det är inte jag som suttit och sömmat!

Det är min kärastes mormor.


Tankarna går medan jag stryker.

Förspilld kvinnokraft skulle många säga.

Både om broderiet och om min strykning.


Tankarna vandrar medan strykjärnet pyser.
Var det kvinnor som förspillde sin kraft på att brodera monogram?


Jag tror för min del att det var intelligenta dugliga kvinnor som sömmade handduk efter handduk inför sitt bröllop.
Lakan efter lakan - örngott efter örngott!


Om de inte hade gjort det skulle jag inte ha stått här idag och funderat över vad de tänkte - vad de drömde om!

Efter mig kommer man inte att hitta ett enda monogram varken på handdukar eller örngott.


Inte kan jag tycka att det de gjorde var förspillt.

Det ger ju mig glädje än idag, långt efter att deras steg har tystnat!

Fotspåren är påtagliga....deras händer - som vilar sedan länge höll den här handduken i en brodér ring och sömmade.

Påtaglig kvinnokraft skulle jag vilja kalla det....




Av Kaela - 6 september 2014 06:58

 




Det är så erbarmligt lite
en människa kan förstå.
Man skulle ej grubbla och tänka
men tänker och grubblar ändå.
Och dagarna fogas till veckor,
veckorna fogas till år.
Man skulle ej snärjas av grubbel
så hastigt som livet går.

Av Kaela - 6 september 2014 06:30

   Morgonen gryr så sakta därute.

Och jag är uppe alldeles för tidigt - för en lördagsmorgon i alla fall!


Ledig dag - men full av jobb med att städa huset inför visning imorgon.


Det kommer så många tankar när man vet att snart är huset inte vårt längre.

Beslutet har tagit lång tid - vi byter verkligen boende.

Från paradiset (som vi kallar det - i en lantlig miljö med skogen inpå knuten - till en lägenhet  - mitt i stan - som vi faktiskt inte sett eannat än på ritning,ftersom huset där den finns är under uppbyggnad.


Ändå -  känns allting helt rätt.

Praktiskt har det varit tufft - och på grund av att vi båda har arbeten med mycket kvällstid mellan varven så har det varit många tuffa dagar med att invänta varandra - eller lösa hemresan (vi har ju bara en bil)

Sista bussen till Paradiset går 17.20

För långt att cykla.


Men just idag - den här morgonen när det är så bedövande vacker soluppgång - och insikten om att huset kommer att vara sålt, troligen och förhoppningsvis nästa helg -  gör det lite ont.





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards