Alla inlägg den 13 september 2014

Av Kaela - 13 september 2014 13:25

 



Förnöjsamhet handlar om att uppskatta det som är bra.

Att uppskatta betyder ”ta upp en skatt”.

Skatter är ofta gömda eller nedgrävda så att vi inte ser dem inär vi befinner oss mitt i vardagens hets och brådska.


Man ska inte jämföra sig med andra - hör man ofta.

Och det är ju sant i en viss utsträckning.

Om jämförelsen leder till att jag blir avundsjuk och tycker att alla andra har det mycket bättre än vad jag har det - ja då är ju jämförelsen inte bra.


Man måste göra jämförelsen i akt och mening att få uppleva att jag är nöjd - förnöjd med det som är mitt liv.


Imorgon ska vi rösta.

Det är stort aqtt vi får göra det.

Många får inte.


När jag vrider på min vattenkram forsar det rent vatten ur den.

På hur många ställen på jorden är det så?


Även om många har en högre lön än mig - så räcker ju min lön både till det jag är i absolut behov av och lite till.

Så är det för de flesta i vårt land.


Förnöjsamhet tror jag  - det är en egenskap som håller på att gå förlorad hos många av oss -  de 20% världsmedborgare som lever på 80% av jordens tillgångar


Men innan vi skriver vårt in memoriam över den egenskapen kanske vi ska ta fram den och damma av den lite.

Och upptäcka att vi faktiskt bara behöver säga förnöjsamhet - ta ordet i vår mun - för att vi ska känna hur en känsla av välbehag sprider sig inom oss.


Och börja leta efter orsaker att verkligen känna ordets hela innebörd.





Av Kaela - 13 september 2014 11:10

Underbart!


Lille Valde är just hittad.

Man vet inte riktigt hur han mår ännu skriver Aftonbladet


Även om man inte ännu vet vad han varit med om - så är han där han ska vara- i deras famn som älskar honom

Av Kaela - 13 september 2014 10:11

Läser i Aftonbladet att lille Valde är bara två år och är försvunnen sedan igår eftermiddag.

Gissar att ni alla läst och känt handen som griper tag om hjärtat.

En liten två-åring!

Ensam och livrädd i mörker och kyla.

Kan bara knäppa händerna och be att alla de som är ute och letar mycket snart ska hitta lille Valde!

När jag nu inte kan vara där och följa med ut och leta!

Av Kaela - 13 september 2014 08:50


 


Idag är Dagens dikt skriven redan på 1800-talet....av Emil Kléen, som inte hann med så många hästar på jorden.

Han föddes 1868 och dog 1898


  

 



September, underbara, trolska månad
med hektisk ros och lilja i din hy,
med kvällar dallrande af drömfin trånad
och vilsna färgers spel på västerns sky -
dig älskar jag; min tankes värld du fyller
med öm och sorgset stilla strängalek,
ditt bleka leende min dag förgyller,
ditt spröda vemod gör min afton vek.

En drottning är du, som med lyftad spira
i stum begrundan öfver landen ser,
kring dina skuldror rankans blad sig vira,
och från ditt änne falla drufvor ner;
men bakom all den rikedom, du öder,
förgängelsen står hotande på lur,
och under grenarne, där frukten glöder,
syns löfvet visset på spalierklädd mur.

I läckra färger samlar du det sista
af sommarrågans stolta öfverflöd,
men hvarje ton i svårmod tyckes brista
och hvarje dager dallra bort i död;
din blomstring är den re'n af frosten märkta,
som blossar upp en stund i lifsbegär
med all sin skönhets lockelser förstärkta
af själfva tanken, att så kort den är.

Se astrarne, som på rabatten skrifta
i doftlös fägring sin melankoli,
och skogarne, där löfvens färger skifta
i sällsamt ängslande disharmoni! -
Och dock hur fin och skär en stämning skälfver,
du blida drottning, öfver dina land,
när himlens kupa skylöst blå sig hvälfver
och dagen slocknar röd i kvällens brand!

Ty älskar jag dig underbara månad,
du sköra band emellan lif och död,
du gyllne tråd i årets bleka spånad,
som lyser dallrande af glans och glöd ...
Lik den kärlek är, den aldrig funna,
som städse längtat i mitt hjärtas slag. -
September, blossande och snart förbrunna,
du drufvobringande, min hyllning tag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards