Direktlänk till inlägg 9 november 2014

Leva så att man inget ångrar när det går mot slutet

Av Kaela - 9 november 2014 10:16

 



Jag har just läst en bok  "The top five regrets of the dying" av den australiensiska sjuksköterskan Bonnie Ware.

Vet inte om boken finns på svenska . Isåfall skulle den nog heta något typ : De fem vanligaste sakerna man ångrar på sin dödsbädd.


Boken berörde mig på många sätt.

Jag kommer inte att skriva någon regelrätt recension här - utan mera  nämna några tankar som kom till mig genom läsandet.


Börjar dock med en liten presentation.

Bronnie hade arbetat med människor i livets slutskede och frågat dem om vad de ångrade mest i sina liv.

Det som kom högst upp på listan var att ångra att man inte hade vågat leva mer utifrån vad man själv ville göra i stället för enligt andras förväntningar.


Jag vet en sak väldigt säkert att jag vill inte ligga på min dödsbädd och ångra att jag låtit andra vara chef i mitt liv.


De fem sakerna som fiolk i boken ångrade mest var: 

 De skulle uppfyllt sina drömmar, i stället för att lyssna på andra.
De önskar att de inte jobbat så hårt.
 Att de inte vågat säga ifrån.
Att de inte haft bättre kontakt med vännerna.
Att de inte tillåtit sig själva att vara gladare.

Tänk, det är inte den fina karriären man aldrig gjorde som man ångrar.

Det är inte det fina huset de aldrig köpte.


Det är inte de där stora sakerna som vi gärna tror är ingångsporten till lyckan.


Men det kan vara svårt att bestämma själv i sitt liv.

Dock inte omöjligt.


Man kan faktiskt jobba med något som är mindre betalt, bara för att man älskar det jobbet.

Även om man skulle ha kompetens till högre lön om man jobbat någon annan stans.


Att sitta tillsammans med en vän istället för att jobba övertid - det kan vara oerhört viktigt.

Att ha tid för sina barn.

Gå en promenad i vårsol eller höststorm iställlet för att stsa allt på att tjäna pengar.

Tid att leva.


Det tror jag borde vara det allra viktigaste livsmålet för oss människor.

Inte karräer och status.


Ingen av oss vill ligga på sin dödsbädd och ångra allt man inte vågat, alla dörrar som man gått förbi av rädsla för att misslyckas eller att bli avvisad, eller för att det rätt och slätt känns skrämmande.


Leva är det viktigaste valet!


Leva - och låta andra välja sitt liv.

Att ge ut av allt det livet givit mig!






 
 
Ingen bild

Monica

9 november 2014 17:58

Mycket tänkvärda ord. Det är inte rikedom och hög status som man
blir lycklig av. Önskar dig en bra vecka. Kram

Kaela

9 november 2014 19:39

Nej så sant så är det!
Livsmeningen och livsinnehållet är människor och relationer - och tid att hinna njuta!

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards