Alla inlägg under november 2014

Av Kaela - 3 november 2014 07:30

 




Vad svårt det är för oss att lära oss att älska oss själva.
Kanske därför att de flesta av oss aldrig lärde oss att älska oss själva som barn.

Vi fick nog oftare höra att det var något negativt med att älska sig själv - än att vi uppmanades att gilla den vi såg i spegeln.

Att man blandade ihop detta att älska sig själv med självupptagenhet och egoism.

Det har ingenting med det att göra.


De flesta barn födda under fyrtio, femtio och sextitalet och möttes nog mera med förmaningar än uppmuntran.

Kanske är det så att denna generation sedan förde detta vidare - så att även senare delen av nittonhundratalets barn kan stämma in i det jag säger.


Vi slet hårt för att bli älskade.

Att bli godkända.
För att få bra betyg - vara artiga mot grannfrun, le på befallning.
För det godkännande vi då fick förväxlade vi med kärlek.


Inte konstigt att vi har svårt att hitta rätt i kärleksdjungeln då.


Har du tänkt på vad vi säger om en vän råkar misslyckas - råkar ut för "hjärnsläpp" eller gör bort sig?


Vi säger: "Äsch, glöm det, det var väl inte så farligt."
Men om det händer oss själva betyder det däremot att känner oss som värdelösa fiaskon.


Så låt oss träna på att vara lika snälla och förlåtande mot oss själva som vi är mot andra.

Det är först när vi klarar det som vi kan blir älskande och omsorgstagande medmänniskor.

Det är först när vi själva vågar vara synliga - och när vi kan "okeya" att vi misslyckas ibland och inte alltid är vårt bästa jag - men ändå har rätt att bli bekräftade och älskade som vi kan göra andra människor synliga!



Av Kaela - 3 november 2014 05:40

 
 
 
Närmare
än nästan nära
kommer du aldrig din älskade
Fjärmare
än ett avskeds "på återseende"
kommer du aldrig från din älskade

Ifrågasätt inte
vem av er som gav mest
eller vem som tog mest...
Vågen är fiende till kärleken -
anlitar du dess balanskonst
är det inte längre fråga om kärlek

Låt det givna
och det mottagna
malas tillsammans i vardagens
kvarn -
det är genom denna fina
sammansmältning
ni ska fortsätta ge mera liv
åt er Kärlek
mera kärlek åt ert Liv.
 
Maria Wine

Av Kaela - 2 november 2014 10:15

    




När jag var liten fanns det inte centralvärme i det hus vi bodde.

När pappa tänt i kakelugnen medan mamma badat oss en efter en i en stor rostfri balja på diskbänken i vattnet som hon värmt på spisen - då ropade pappa- kom nu barn ska vi "kura skymning"

Det betydde att vi satt i ring runt kakelugnen med pappa medan han berättade något.

Och vi satt tills elden falnat med röda varma ansikten och ögon som blev allt tröttare.

Han berättade oftast om när han var liten - och vi förstod verkligen att han hade varit en riktig buspojke -.


Men en minns jag framför alla andra.

Den handlade om att himlen har många ängar.

Var och en av oss har en egen äng däruppe .

När vi gör något som är bra mot en annan människa då gror något av alla de små frön som ligger i jorden jättesnabbt och en ljuvligt vacker blomma slår ut.

Men om vi däremot gör något elakt mot någon vissnar en blomma.

En saga som jag plockar fram nu och då....

Av Kaela - 2 november 2014 09:30

  



Hör hit ni alla unga
som tror att ni vet allt
ni skönheten besjunga
allt gammalt spolas kallt.


Ej livet ännu slutar
när man sen femtio är
man både kör och tutar
och kan ännu bli kär.


Vi som har blitt till åren
har alla redan märkt
fast vi har fett på låren
och rygg som stundom värkt
att ännu kan vi njuta
utav en kärleksstund
än kan vi hastigt kuta
omkring i skog och lund.


Fast håret vårt har grånat
finns gossen i oss kvar
vi upptäcker förvånat
att inget ändrats har

Och kvinnorna blir yngre
för varje år som går
men kanske något tyngre
mer att älska man får.

 

Ej är det nåt dilemma
att något äldre bli
om själv vi får bestämma
och inte alla ni
som endast tar för givet
att inget kul vi har
men hälften utav livet
har vi kanhända kvar


Ty jag har börjat undra
att om vi riktigt vill
så lever vi till hundra
och kanske litet till

Det gäller blott att sträva
på levnadsstigen här
och aldrig nånsin bäva
för det som framför är


Gösta 50+

Av Kaela - 2 november 2014 08:42

 



Om du älskar livet så kasta inte bort tiden, för livet är gjort av tid!

Benjamin Franklin

Av Kaela - 1 november 2014 20:14

När jag läser Aftonbladets artikel förstår jag varför lönnarna på vår gård som varje år prunkat så röda inte alls gick i den färgtonen innan de fällde sina blad i år.

De blev helt enkelt bara gula.

 


Förra året såg de ut så här





Av Kaela - 1 november 2014 18:38


 



En man, placerad på mitt arbete i en arbetsmarknadsåtgärd har mött något av det svåraste man kan möta.

Hans son, en ung kille, har tagit sitt eget liv.

Mannen är sjukskriven för närvarande, men kommer ändå in på obbet varje eftermiddag och säger: "Jag vill bara sitta en stund....och en lång stund sitter han - tyst!

Så börjar han prata...osorterat, rörigt....och blicken som möter mig är så svart av sorg att det bränner i min själ.


Jag har inga ord....men jag har upptäckt att jag behöver inte ha så många ord.

Det är han som behöver få ut sina känslor i ord.

Och på något sätt...oordnat, rörigt...tror jag han får det.


Igår hade han varit och beställt gravsten.

Begravningen blir nu i början på november.

Jag rördes så starkt av den känsla han gav uttryck åt genom att säga: "Men de är så hårda...alla stenarna....


Ibland bjuder livet på hård sten

Tyngre än vi kunde drömma om att vi skulle behöva möta.


Jag tror att då behöver vi människor.

Inte människor med ord....för inga ord räcker till.

Men männsikor som orkar vara där...och lyssna...finnas...


Jag hoppas att närvaron ska ge honom något.

Känslan av att han inte är absolut ensam i denna den ensammaste av känslor.

Att ha mist sin son!






Av Kaela - 1 november 2014 15:15

Så här börjar det se ut i vårt hem nu'

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards