Alla inlägg under december 2014

Av Kaela - 26 december 2014 09:15

 



Det är orätt att ljuga för unga människor.
Det är orätt att försöka övertyga dem om
att lögner är sanning.

Att påstå att vi lever i den bästa av världar
är orätt.

De unga vet vad vi menar, de genomskådar oss.

De unga är människor.
Säg dem att svårigheterna är oräkneliga.

Låt dem se, inte bara vad som komma skall,
utan också klart inse
sakernas nuvarande tillstånd.


Säg dem att hinder väntar, oundvikliga,
att sorg och vedermöda kommer att drabba dem-
än sen! Den som inte vet vad glädje kostar,
vet heller inte vad glädje är.


Släta inte över era misstag,
då upprepas de, och förökas.

Det vi översåg med hos er
kommer de aldrig att förlåta oss.


Jevgenij Jevtusjenko

Av Kaela - 25 december 2014 19:45

Julen får oss att minnas andra jular, så är det varje år! På något sätt ramas vårt liv in av jularna. För min egen del minns jag ofta julen då min yngste son var nyfödd. Efter en svår förlossning var han och jag hemma dagen före julafton! Bådas våra liv hade hängt på en skör tråd och tacksamheten över att vara vid liv och ha en levande frisk liten baby flödade. På det sättet tror jag att vi alla har minnen. Även minnen av dem som inte längre är med oss. Magin i julen har väl försvunnit med åren, men glädjen finns kvar.

Av Kaela - 25 december 2014 12:02

En lycklig liten sondotter Stella, snart fyra år leker med de fina Barbiedockorna som tomten hade med sig.

Av Kaela - 25 december 2014 08:30

 

Bilden lånad från google



Idag är det juldagen den 25 decmber.

På juldagen har ingen namnsdag.

Det ses ju som Jesusbarnets egentliga födelsedag, även om vi förlagt firandet till julaftonskvällen, så är det många som firar först på juldagens morgon!


En sagoomspunnen morgon för oss alla seklers innevånare som lyssnat till orden: Ett barn är oss fött....

Av Kaela - 25 december 2014 07:45

 



Jag kryper ihop i Din famn som ett barn i sin moders sköte

Din natt är ett hav utan strand där var våg är ett farligt möte.

Men det är som om händerna lyfte mig upp och varsamt sig slöte.

Jag klär av mig i min bädd ängslan och sorger svåra.

Jag är inte längre rädd: de är inte mina men våra.


Du går i ett mörkt sorl men ditt mantelsläp drar en lysande fåra.

Jag sover lugnt i mitt bo fast stormen och natten det gungar.

Det finns bara ett: att tro.

Inte fasan som vågorna slungar.

Men detta: att fågel mänska och gud förblir när sina ungar.


Du känner min morgondag. Du vet när mitt yttersta kräves.

Jag lyss till ditt hjärtas slag, i slummer jag sänkes och häves.

Väck mig när gryning blir blodröd, och jag drack ej Guds mod förgäves.


Solveig von Schultz

Av Kaela - 24 december 2014 15:06

Önskar er alla härliga och fina medbloggare, besökare och vänner en underbar jul! Vi befinner oss i ett snöpudrat Åkersberga tillsammans med fyra av fem barn med familjer. läste sonen och hans familj saknar vi alla- men det blir flera jular!!&

Av Kaela - 24 december 2014 09:01



 


Genom grå olivträd gick en vintervind,
trängde samman fåren bet i herdens kind.


Det låg is på bäcken, snö på bergen låg.
Mörkt det var i Juda, vart än ögat såg.


Plötsligt tändes himlen, det  blev varmt med ens.
Sången ljöd, och ljuset lyste utan gräns.


Men så släcktes ljuset, stängd blev himlens dörr.
Sången ljöd ej mera, allting var som förr.


Nej - en nyfödd gosse låg på bädd av strå.
Så var änglasynen ingen dröm ändå!


Britt G. Hallqvist

Av Kaela - 23 december 2014 13:14

  



Att göra val är en realitet i livet man inte kan undkomma.


Ingenting kanske är så svårt för oss människor som att välja.

det börjar redan när en vuxen frågar det lilla barnet om det vill ha den röda eller den gula klubban.

Beroende på barnets ålder finns det en möjlighet att det blir gråt som svar.

Den lilla vill förstås ha båda - och slippa välja!


Dr är vi kvar många gånger senare i livet när vi ska välja vissa saker.

Man brukar säga att av två onda ting väljer man det minst onda.

Och det är ju ett lätt val.


Men av två goda ting.

Då blir det svårare.


Då ställer kanske tdin hjärna mängder av frågor som växer till en hård klump av ångest, osäkerhet och stress i magen?

Att själv få välja fritt är  en förmån som vi många gånger tar för givet.


Men paradoxalt nog kan samtidigt ett obegränsat utbud många gånger göra oss osäkra.


Vi har en massa val. En massa möjligheter.
Livet består utav val

Ibland lätta, ibland svåra.


Hamnade i dessa tankar när jag pratade med en av de studenter som är frivillig hos oss.

Hon hae svårt att välja mellan ämnen.

Alla lät lika intressanta.

Möjligen kunde det ena vara nyttigare än det andra för hennes karriär.


 

När hon hade gått kom jag att tänka på att vi verkligen är priviligerade i det här landet.

Visst ställs vi inför en hel del svåra individuella val.

Men ändå är det ju så att det ligger en karta av möjligheter utbredd framfdör de flesta av oss.


Bara att välja.


Många människor på jorden har inget val.

Kan aldrig välja vad de ska ha till middag eftersom det största problöemet för dem är om de får någon middag.


Kan aldrig stå i en affär och välja mellan två skjortor eller blusar.

Får vara glada om de har något att sätta på sig.


Vi ska vara rädda om ocvh tacksamma för att vi har en massa val!


Med de orden hoppas jag att alla vi som ska fira morgondagens stora högtid tillsammans med barn väljer att hantera alkoholen mycket, mycket måttligt - om det ens ska vara någon alls.

Se där genast ett val.

Men inte så svårt - eller hur!




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards