Alla inlägg den 6 februari 2015

Av Kaela - 6 februari 2015 14:25

 



Visst har du både hört och använt uttrycket "varenda kotte".

 Det är lätt att tolka som att alla är med, till och med varenda kotte på granarna i skogen.


Men kotte i sammanhanget är en svensk form för norskans gut och finskans kotti (pojke).

Kutte på finska betyder liten parvel.

Kutte var förr allmänt spritt i hela Götaland och Svealand.

Av Kaela - 6 februari 2015 06:17

 



Visst är det något visst med fredagsmorgnar.


Det ligger en slags förväntan i luften inför helgen och ledigheten.

En god vän till mig som jobbar 75% på sitt arbete och har en ledig dag i veckan samt två timmar som hon kan ta ut som hon vill, säger; att jag väljer aldrig att vara ledig en fredag.
Då är det härligt att jobba, alla är gladare, godare kaffebröd till fikat....


Så tror jag det är för de flesta av oss....det är med lättare steg man går till jobbet idag än på måndag.


Idag har vi Frivilligfrukost på morgonen. Det har vi första fredagen i månaden varje månad.
Det betyder att vem som vill komma är välkommen- frivilliga, mottagare, nyfikna...

Det är alltid lite spännande att se vilka som kommer.


Det är 2 grader kallt ute och det gör luften frisk men inte alltför kall.


 

Dorotea och Doris har namnsdag och jag säger grattis   


Liksom jag säger grattis till dig som fyller år idag   


Hoppas ni som har dag att fira får extra uppmärksamhet under dagen!


Ett ord att fundera över idag:


"Sakta ner och njut av livet. Det är inte enbart landskapet du missar genom att gå för fort – du missar också känslan av vart du är på väg och varför"

Norman Cousins





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards