Direktlänk till inlägg 10 februari 2015

Se varandra idag!

Av Kaela - 10 februari 2015 06:21

    



Efter en intensiv dag med många fina möten med frivilligsamordnare från andra orter sov jag som ett barn inatt.

Trodde när jag lade mig att alla intryck skulle hålla mig vaken.

Men icke....


Nu är nog det mesta förberett  - även om inte allt är ordnat inför konferensen den 9-10 mars.


Igår kändes det som en riktig vårdag.

Smältvatten rann och solen sken.


Hoppas på en sån dag idag också.
Det finns kanske möjlighet till det - för det är 2 grader varmt nu i arla morgonen.


Jag känner mig så oändligt tacksam för alla människor som arbetar med att se till att ingen ska behöva sitta ensam.

Så viktigt det är för oss människor att få möta en annan människas blick, ta en hand och kanske få en kram!


Vi vuxna lär ju äverleva utan fysisk kontakt - men visste du att ett spädbarn kan dö av bristen på fysisl närhet.


Under andra världskriget gjordes en stor undersökning på tyska barnhem om dödligheten på små barn.
Det som förvånade forskarna var att vid ett barnhem och på just en avdelning överlevde det fler barn än på någon annan avdelning i hela undersökningen.

Efter närmare undersökningar visade det sig att det på just den avdelningen fanns en nattsköterska som varje natt tog sig an ett barn i taget. Hon bar med sig det lilla barnet under sitt arbete under natten. Hon satt och kramade det och bar det under kläderna intill sin egen hud. Nästa natt fick nästa barn i turordning samma behandling. De barn som fick känna denna intimitet och närhet överlevde där andra små barn dog.


Så illa är det inte för oss vuxna.

Men nog är det så att någonting i oss dör om vi inte får känna och leva i närhet till andra människor.


Idag den 10 februari har Iris namnsdag!

Jag säger grattis!   

Och det säger jag också till dig som har födelsedag!  


Låt oss gå ut i vår nya dag och verkligen SE varandra, beröra varandra!

Då mår vi alla så mycket bättre.


Ta med dig en liten dikt ut i DIN dag.


Tack för att du finns
Du vet inte om det
Men du håller mig flytande
Din kärlek håller mig på rätt sida gränsen
Var vid min sida
Se på mig
Låt mig få njuta av ditt vackara leende
Få mig att känna att jag lever
Linnea

 
 
Sms

Sms

10 februari 2015 15:15

Usch vad hemskt att de kan dö av ensamhet :(

http://xn--lnsms-mra.com

Kaela

10 februari 2015 15:53

Ja visst är det!
Det gör ju inte vi vuxna - men jag tror något dör inom den människa som tvingas leva i ofrivillig ensamhet.
Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards