Alla inlägg den 13 februari 2015

Av Kaela - 13 februari 2015 20:24

 


Har du tänkt på att det är en skillnad mellan att vara nöjd och att låta sig nöja?


En nöjd människa är något bra...det har med tacksamhet och tillfredsställelse att göra.

En människa som låter sig nöja med det som kanske inte är så bra  - det är något helt annat.


Vi bedömer lätt situationer efter något slags trevlighetstemometer.

Trevligare att ta ett bad än att diska.

Ja,kanske.

Men man kan faktiskt diska och känna sig nöjd.


Trevligare att vara ledig än att ha en slitig arbetsdag.

Aboslut trevligt att vara ledig - men det kan ju kännas bra att uppleva att man är effektiv mitt i sin tuffa arbetsdag också.


Jag letar efter situationer att vara nöjd i.

Förr var jag alltid på väg någon annan stans.

Att hamna framför rött ljus eller i en bilkö - eller varför inte i telefonen med den stela rösten som säger Tack för att du väntar....medan minuterna blir en halvtimme.

Såna situationer var rena katatrofen för mig.

Men jag har lärt mig upptäcka att det kan vara ganska mysigt i en bilkö.

Är man två i bilen kan man ha ett trevligt samtal.

Är man ensam kan man iaktta människor och deras beteende - och kanske byffa en fiktiv historia runt vilka de är.

Om det regnar kan jag vara nöjd när jag tänker på hur grönt det blir efter regnet och vilketn härlig luft jag får andas...


Och så vidare....


Men att låta sig nöja är för mig något annat....

Det skulle kunna betyda att jag är lite handlingsförlamad.

Eller att jag tappat fokus på vart jag vill komma!


Om jag inte är nöjd med min insats på mitt jobb eller med något annat - men inte gör något åt det - ja då låter jag mig nöja - och kommer inte att komma ut i min fulla potential.


Livet är en serie av tusentals små mirakel
Lägg märke till dem!

Mike Greenberg



Av Kaela - 13 februari 2015 18:02

 



Tycker du att väckarklockan ringer alldeles för tidigt?

Det delar du nog i så fall med mer än varannan medmänniska.


Tror du kanske att du skulle bli mera effektiv på jobbet om du började en timme senare och alltså fick en timme till varje morgon i den goa sängvärmen?

Det tror jag också är en tanke du delar med väldigt många andra människor.


Men det finns de som påstår att det är motsatsen som är det riktiga.

Bland annat hälsocoachen Dorotea Pettersson.

Hon säger att om du går upp en timme tidigare på morgonen mår du bättre.

Ja du läste rätt.

En timme tidigare!


Dorotea är  diplomerad Hälsocoach och Kostrådgivare med en kandidat i psykologi samt även en pedagogisk utbildning.

Hon säger att hon själv går upp runt fem.

Sedan går hon ut med hunden.

I ur och skur.

Äter och duschar och tar sedan en stund för att planera sin dag.


Jag tror det är ganska många som går upp en stund tidigare för att hinna gå en promenad med sin hund före jobbet.

Men visste ni som gör det att ni troligtvis mår bättre av detta - än om ni låg kvar i sängen lite längre.

Man blir mera fokuserad säger bland annat Dorotea.


Jag har ingen hund längre - men jag hade för många år sedan och jag brukar faktiskt säga att jag aldrig haft så god kondition som då.

Om det nu berodde på många stegs promenader - eller just den arla morgonpromenaden ska jag låta vara osagt.

Jag går ut och går väldigt tidigt  ibland nu också - och jag brukar då se att många vandrar just med sin hund.

Och jag önskar att jag också hade en - för att legalisera den tidiga morgonpromenaden.


Kanske har Dorotea rätt? 

Vad tror du?




Av Kaela - 13 februari 2015 06:16


 



Nog är det otroligt skönt att ha en säng att lägga sig i när kvällen kommer och man är trött.
Som står i ett varmt rum.


Igårkväll när jag kröp ner i min varma säng dök bilden av en kvinna som satt utanför ett varuhus jag passerade igår upp på min näthinna.

Jag  undrade var hon lägger sig.....


Visst kan vi konstatera att livet inte precis är rättvist.

I den värld vi lever i finns det människor som måste sätta sig ner på den kalla asfalten för att få ihop pengar till mat.

Läste i vår ortstdning för någon vecka sedan en intervju med några av dessa som är i hennes situation.

Och det framkom att de får in mellan 60- 150 kronor per dag!

Det blir inte mycket till mat om de också vill få undan pengar att skicka hem till sin utsatta familj....


De tankarna fick mig att minnas Karin Boyes dikt; På botten av tingen.


Jag läste i tidningen att någon var död, någon som jag kände till namnet.
Hon levde, som jag, skrev böcker, som jag, blev gammal, och nu är hon död.


Tänk att nu vara död och ha lämnat bakom sig allt,
ångest, fasa och ensamhet, och den oförsonliga skulden.


Men en stor rättvisa ligger gömd på botten av tingen.
Alla har vi en nåd att vänta - en gåva som ingen rövar.


Någonstans - där vi inte ser - finns en rättvisa - gömd under tingen....

En tanke som tröstar lite inför insikten om orättvisa villkor.


 



Idag är en helt ny dag - en dag om vilket vi inget vet.


Men jag vet att Agne och Ove har namnsdag - och säger ett varmt grattis till dem   

Och ett lika varmt grattis till dig som har födelsedag idag den 13 februari   


Och till oss alla önskar jag att vi ska förmå ta hand om den dag som ligger framför  oss på det allra bästa sättet!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards