Alla inlägg den 14 februari 2015

Av Kaela - 14 februari 2015 22:56

  


Nu är det bara en liten stund kvar av Alla Hjärtans dag.

Men det här söta flickebarnet skickar en hälsning till oss alla!


Glöm inte att ALLA dagar är Alla hjärtans dag!


Nu önskar jag dig en riktigt God Natt med vackra drömmar och en godnatt dikt som jag tror att många flera än mig gillar mycket.


Låt oss ge varandra tid

Låt oss göra famnen vid

Låt oss älska, låt oss sjunga

Inte hålla tand för tunga

Låt oss skratta, låt oss leka

Låt oss sorgerna beveka

Låt oss jaga tvisten bort

Livet är så gränslöst kort.

Bo Setterlind.


Av Kaela - 14 februari 2015 19:55

Av en ren händelse hamnade jag på Skövde Nyheters tidning på nätet.

Och fick läsa hur 16-åringen Elias räddade livet på en kvinna som åt medan hon förflyttade sig.

Med en smörgås i handen pga tidsbrist.

Hon satte i halsen och Elias ingrep rådigt och räddade hennes liv.

Underbart med ungdomar som har så mycket civilkurage!

Av Kaela - 14 februari 2015 17:20


 



  Trivs du inte i ditt liv som det är idag!

Och undrar över vad du kan/ska göra för att bli lycklig.

Kanske kan du ha hjälp av den här listan som jag fotade av på en annan förening här i stan.


Listan handlar i och för sig mera om vad man ska sluta upp med och inte vad man ska börja med för att bli lycklig.


1. Ge upp ditt behov av att alltid ha rätt.
”Vill jag hellre ha rätt, än vara snäll?”

2. Ge upp ditt behov av kontroll.
Tillåt allting att bara vara som det är.

3. Sluta att anklaga andra
Du slösar bara energi. Ta i stället ansvaret för ditt eget liv.

4. Sluta att kritisera dig själv så hårt hela tiden.
Tro inte på allt din hjärna säger till dig, särskilt om det är negativt. Du är mycket bättre än så.

5. Ge upp din begränsade tro på vad du kan och inte kan göra, på vad som är möjligt och inte.

6. Sluta att klaga.
Det är inte andra personer eller situationer som gör livet surt för dig, det är din egen uppfattning om det hela.

7. Ge upp lyxen att kritisera andra.
Vi är alla mer lika än vi tror.

8. Överge ditt behov av att imponera på andra.
Sluta försöka vara något du inte är. Var dig själv och människor kommer att dras till dig automatiskt.

9. Ge upp ditt motstånd mot förändringar.
Utan förändringar kan du inte förbättra ditt liv.

10. Ge upp vanan att placera saker i fack.
Döm ingen. Vårt sinne fungerar bäst när det är öppet.

11. Överge dina rädslor.
Rädsla är en illusion, det är bara du själv som skapar rädslan.

12. Sluta med dina ursäkter.
Vi begränsar oss ofta med ursäkter. De behövs inte längre.

13. Släpp taget om det förflutna.
Det är svårt. Men det enda hållbara sättet att bli lycklig och lugn är att träna på att vara närvarande i nuet.

14. Släpp taget om det du är bunden till.
När du inte längre behöver saker släpper många rädslor och du får frid och kärlek i stället.

15. Sluta leva livet efter andras förväntningar.
Alldeles för många lever ett liv som inte är deras, som är anpassat efter vad omgivningen tycker. Glöm inte vad som gör dig själv lycklig.



Av Kaela - 14 februari 2015 16:59

Du som funderar över vad som händer på Frivilligcentralen - följ oss gärna på Facebook


På bilden här nedanför är det Robert - en av våra härliga frivilliga som har en fin stund med en riktigt gammal dam!


 

Av Kaela - 14 februari 2015 10:10

 


En riktig vårvinterdag är det ute.

Solen får den lilla snö som ligger kvar att gnistra och det droppar här och där.

Rännilar av smältvatten rör sig nerför backen ute på gården.

En sån där riktig drömdag med andra ord.


Nu sov jag faktiskt nästan två timmar längre än vad jag gör på vardagar.

Nu är jag pigg och riktigt på inför dagen.


Det blir möbelaffärerna som får besök av oss idag också.

Besöket i lägenheten vi ska bo i häromdagen visade att köksbordet kan vi bara drömma om att få in.

Kanske får vi in det, men då blir det bara bord och stolar.

Stolarna är ju karmstolar och skulle se jättelika ut i det lilla köket.

Få se vad som finns.

Litet som ändå kan bli stort är ju drömmen.


Det är klart att det är Valentin som har namnsdag idag på Alla hjärtans dag!

Jag säger grattis     


Jo - Valentin levde i Rom på 200-talet.
Kejsaren i Rom hade förbjudit unga par att gifta sig eftersom han istället ville ha de unga männen i sin armé.
Valentin trotsade kejsaren och vigde i hemlighet folk i sin kyrka.
Biskopen upptäcktes dock, fångades och sattes i fängelse.
Innan Valentin halshöggs för sitt trots lär han dock ha blivit häftigt förälskad i fångvaktarens dotter och enligt den här legenden så var det Valentin själv som skickade det första Valentinkortet genom att lyckas smuggla ut ett brev till sin älskade undertecknat "från din Valentin".


Alltså finns det också en anledning till de Valentinkort vi skickar till varandra.


Idag - ptrecis som alla dagar - gäller det att vi talar om för alla vi älskar att vi gör det!

Hur mycket de betyder för oss!


Ta hand om DIN Valentindag!





Av Kaela - 14 februari 2015 09:17

 




Jag är inte förbjuden att flyga
Bara född med trasiga vingar

Jag är inte hindrad att leva
Bara fångad i gränslandet

Jag är kanske inte värd mindre
Bara stämplad för livet

Jag har byggt en mur
För att inte rasa totalt

Men någonstans har jag lärt mig

Att trasiga vingar duger
Att gränslandet ger en annan syn

Och att stämpeln för livet
Inte ska få bli mitt fall
Maria Sundelin
 
För flera år sedan lade jag in en hänvisning till den här dikten.
Ganska nyligen hittade Maria den här.
Och nu lovade hon mig att får publicera den på bloggen vilket jag gör med glädje.
Jag tar mig också friheten att sätta dit en bild som för mig hör ihop med den här dikten på grund av flickans sorgsna ögon.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards