Direktlänk till inlägg 15 mars 2015

Fridsamt - ett ord jag gillar

Av Kaela - 15 mars 2015 10:29


 


Söndagsmorgon.

Och jag har just suttit ute på balkongen och lyssnat till klockringningen från Matteus kyrka som ligger just intill.

Livet är enkelt en sån här morgon.

Fridsamt - gör stopp ett tag vid en refug av fridsamma tankar.


Jag vet att många har en mindre brasöndagsmorgon/förmiddag än vad jag har.

Det gör mig ont!

Ändå - det finns inget som kan hindra dig från att vara DU!

I morse hade jag fått en mail från en person som tyckte att jag dåligt förklarade vad jag menar med att "vara DU".

Kanske finns det någon mera som undrar - så därför ska jag försöka förklara det här också.

DU- den riktiga DU som finns i ditt innersta. Detta DU är summan av alla dina fantastiska gåvor som är speciella för just dig. Insikter, tankar, lärdomar livet givit dig, dina intentioner, din unika sammansättning som blir till just det DU är.

Ungefär så - bättre kan jag inte.


Jag stannade till vid ordet fridsamt  när jag skrev det - och kände att det är ett ord jag gillar

Så kom jag att tänka på vad som kan vara synonym till fridsamt - och  det är verkligen en hel del.

 
Möjliga synonymer till fridsamt: fredlig, saktmodig, mild, blid,  sedig, försonlig, stillsam,, stilla,, fridfull, fredsälskande.
 
Det var vad ordboken angav. men jag håller kanske inte med om riktigt alla.
 
Men experter är experter och jag är bara en vanlig ordälskande människa.
 
Som sådan vill gratulera Kristoffer och Christel som har namnsdag idag!  
 
Och - förstås - dig som fyller år!  (Om jag visste var du fanns - och om jag kunde spela dragspel skulle jag komma och spela för dig)
 
Jag avslutar tankarna denna morgon som hunnit bli förmiddag med en Apachisk välsignelse:
 

Må solen ge dig ny energi varje dag.

Må månen mjukt återställa dig om natten.

Må regnet skölja bort din oro.

Må brisen blåsa ny styrka i ditt väsen.

Må du vandra varsamt genom världen

och känna dess skönhet alla dagar i livet.

 
 
 
 
 

 
 
TantGlad

TantGlad

15 mars 2015 11:15

Det finns många vackra ord.....vackra tankar som oftast hos många människor bara stannar där.......där som en tanke...ett vackert ord.
Nu gör vi skäl för alla våra vackra tankar som blir till vackra ord.
Nu njuter vi av dagen.
Vi ler det bredaste leendet mot våra medmänniskor.
Önskar dig en underbar vacker solig söndag. En såndär söndag där man bara tar det lugnt, och laddar upp med sånadär måbraenergier från solen.

Kramkram.

http://tantglad.bloggo.nu

Kaela

15 mars 2015 12:11

Ja precis, så gör vi!
Vi laddar batterierna!
Så vi orkar ruskdagarna - som också kommer!
Då har vi solen inom oss.

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards