Alla inlägg under mars 2015

Av Kaela - 28 mars 2015 19:21

 




"Livets krafter kan faktiskt tränga igenom den hårda och kalla isen.

Mot alla förväntningar.

Det är inget självklart.

Tvärt om är det en livshållning, ett hopp som man dagligen måste ta till sig."


Läste de här orden någonstans på nätet för en tid sedan - och de har följt mig sedan dess.

Visst händer det mycket ont både långt ifrån oss och nära.

Som tur är får vi inte veta allt.

Med att säga-"som tur är" menar jag att vi knappast klarar det!

Om vi hela tiden överöses med skildringar av det ondas framfart är det lätt att tro att godheten är död.


Så snart vi sätter oss tillrätta vid Aktuellt eller Rapport möts vi av dem - ondskans handlingar- krig och mord, förföljelse och svältkatastrofer.

Och i personalrummet får vi lyssna till berättelser om den och den som slår sin fru och den och den som inte tar hand om sina barn med mera...med mera...


Är läget alltså hopplöst?
Har egentligen ondskan redan segrat?


Nej vi har möjlighet att välja godheten!

Och den är alltid starkare!

Den tränger igenom ondskans islager...så som maskrosen tvingar sig upp genom asfalten.


Men vi måste välja den!

Och det kräver att vi aldrig ger upp.

Godheten, kärleken, friheten, rättvisan, hoppet, måste ständigt måste väckas till liv - varje morgon!




Av Kaela - 28 mars 2015 16:35

 


Lycklig liten sondotter Stella som firar födelsedag - om än lite sent. Hon har firat hemma först och nu hos farfar och farmor. Stadsparken - en oas för vuxna - men också för de små människorna. Trängseln runt populäraste attraktionerna var stor.

Vilken lycka det är att få ha henne här en helg!!!


Av Kaela - 28 mars 2015 12:34

 


Visst är det sant


att en timme är sextio minuter.



att en minut är sextio sekunder



hur kan det då vara möjligt

att en sekund utan dig


är en evighet.


Kaela

Av Kaela - 28 mars 2015 08:27

 


Solen är på väg upp över utsikten över Norra Promenaden från mitt köksfönster.

Oavsett att man inte ska låta vädret bestämma dagshumöret så är solen en fantastisk glädjespridare.


 Att vistas ute i solljuset har en  stor, positiv inverkan på kroppen.

Blotta åsynen av solen får oftast humöret att gå i topp och faktum är att solens strålar verkar terapeutiskt på oss människor.

Särskilt på oss nordbor förstås.

Vi dras till solen som till en magnet.

I länder där solen är vanlig söker man skuggan.


Jag hoppas att DU har sovit gott inatt - och att solen skiner också hos dig.


Solen ger oss ljuset och det är viktigt.

Särskilt om vi kommit upp en bit i åldern.

Visste du att  en 40-åring behöver till exempel fyra gånger så mycket ljus för att kunna se lika bra som en 20-åring.

En 60-åring behöver åtta gånger så mycket ljus.

Något att tänka på när vi köper lampor - vi som inte är tjugo längre.


Solen ger oss också värme - och efter huttrande morgnar i pinande blåst och snö och snöäblandat och allt vad det är längtar vi efter värmen.


Några som säkert längtar efter solen och värmen är nog våra EU-immigranter som vi nu ska kalla de som sitter utanför våra varuhus och affärer i hopp om att vi ska lägga en slant i deras papp-mugg.


Läste ett inlägg någonstans inatt när jag vaknade och datorn blev min räddning i väntan på att sömntåget skulle infinna sig igen. (Kan säga att det inträffade en tågförsening av att jag råkade läsa nedanstående)

Där någon omdgjorde sig över dessa människor.

Jag blir alltid lika förtvivlad och arg när jag läser kommentarer på internet där människor liknar tiggare vid råttor.

Då är skönt att tänka på alla människor som brinner för andras rätt till ett värdigt liv.
Det finns människor som bryr sig, människor som drömmer och kämpar för en bättre värld som är för alla. 
Människor vars kärlek sträcker sig längre än några noggrant uppritade linjer om vad som är normalt eller inte.

Vi kan diksutera hur problemet ska lösas.

Men på ett värdigt sätt.

Jag vet också att det inte är någon lösning att ge dem en slant när man går förbi  - ändå har jag svårt att låta bli.

Det betyder kanske att de slipper vara hungriga idag - även om det inte är någon lösning på sikt.


Idag har Malkolm och Morgan namnsdag - och jag grattar förstås   


Du som har födelsedag - ett stort grattis till dig också   


Och ett vist citat att ta med oss ut i dagen:


"Kärleken säger ”Jag har en annan åsikt” istället för ”Du har fel”.


Okänd tänkare



Av Kaela - 27 mars 2015 21:24

 



Jag sitter framför ett mysigt litet fönster.

Håller på att lära mig att jag bor här nu .

Det tar tid tydligen.

Har haft så jättetufft på jobbet sedan vi flyttade in att jag mest har sovit hemma.

Morgnanrna har varit tidiga och kvällarna sena.

Ikväll blev det lite tidigare hemgång.

Nöjd låste jag dörren och satte på larmet efter en dag med flera möten med dessa fantastiska frivilliga som jag har glädjen att samordna.

Tidigare än någon annan kväll i veckan.
Sedan hem och nu har jag ätit en härligt god midfdag - en indisk gryta som mannen i mitt liv lagat.


Varför inte ge er receptet som jag en gång i tiden hittade någonstans på nätet.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:


3  medelstoramorötter i stavar

2 gula lökar, .

1 röd paprika.

2 msk olja

 1 msk curry

1 burk kikärtor

1 burk kokosmjölk

 3 bananer, skivade (

1 grönsaksbuljongtärning

jordnötter till servering

smaka av med salt och socker


Detta är alltså en vegetarisk gryta.

Man äter mycket vegetariskt i Indien


SÅ HÄR GÖR DU:

Skiva morötter och bananer.

Hacka lök och paprika

 Tillsätt curryn och låt den fräsa med i ytterligare några minuter.

Smula i buljongtärningen.

Tillsätt kikärtorna och rör om.

 Tillsätt kokosmjölk och låt försiktigt koka upp.

Häll i bananerna och låt det hela bli varmt.

Smaka av med salt och socker

Serveras med ris och jordnötter. Gärna Basmatiris.


Såååå gott- enkelt och billigare kan det knappast bli med en god middag.


Grytan har ett riktigt indisk-klingande namn: Kadala pachakkaya kootu


Tyvärr kah jag inte översätta det!

Om du kan blir jag glad att få veta det.


Och som vanligt har vi glömt att fota den färdiga grytan.


Så du får lov att göra den för att se hur den ser ut.


Nu är jag jättetrött, men ska se om jag orkar slutet av Skavlan.


Önskar DIG en god natt!


Och så - ett klokt ord att ta med oss in i sömnen


"Jag vet inte vägen till framgång, men vägen till misslyckande är att försöka vara alla till lags”.    

Bill Cosby


Av Kaela - 27 mars 2015 17:27


 



Nåddes just av budskapet att Sverige mist en av sina allra finaste poeter - Tomas Tranströmer.

Jag har aldrig träffat honom - men jag tycker mig ha en aning om vem han är genom hans dikter.


Glad att han hann få nobelpriset medan han levde och att det inte kom postumt som det gör så ofta när det gäller poeter.

För man ska veta att det finns inget svårare inom litteraturen än att skriva poesi om man ska få ett nobelpris.


Han är en av våra mest lästa svenska poeter, känd runt om i världen bland annat i Kina och USA.

Han debuterade 1954 med "17 dikter" och har sedan dess givit ut ett tjugotal diktsamlingar.

Om jag inte har fel är han översatt till ett tjugotal språk.


De sista femton åren av sitt liv levde han med skadan efter en stroke.

Den tog hans talförmåga.

Men i honom bodde fortfarande orden....

Han fortsatte att skriva.

Mest i haikuform, som i och för sig inte var nytt för honom.


Tack Thomas Tranströmerför det du har givit dina medvandrare under dina 83 år på jorden!


Jag slutar tankarna med en av Thmoas Tranströmes mest kända och kanske mest älskade dikter:


Två sanningar närmar sig varann.
En kommer inifrån, en kommer utifrån
Och där de möts har man en chans att få se sig själv.

Den som märker vad som håller på att hända ropar förtvivlat:
”Stanna! Vad som helst, bara jag slipper känna mig själv.”
Tomas Tranströmer


Och dessa ord av honom

Det finns mitt i skogen en oväntad glänta
som bara kan hittas av den som gått vilse.

Tomas Tranströmer


 


Av Kaela - 27 mars 2015 16:46

 



Läste för en tid sedan om en man som planterade en ros och vattnade den noggrant, och innan den blommade så tittade han litet närmare på den.

Han såg knoppen som snart skulle slå ut men han såg också taggarna. Och han tänkte: "Hur kan en så vacker blomma komma från en växt med så många vassa taggar?"

Han blev nedstämd av dessa tankar och lät bli att vattna rosenbusken.

Ni kan ju tänka er vad som hände.

Rosen dog innan den hann slå ut.

Så är det med många människor.

Det finns en ros i varje själ.

De gudalika egenskaperna som finns i oss från födseln växer tillsammans med de taggar som våra fel utgör.


Vi ser på oss själva och ser bara taggarna, det otrevliga.
Vi blir missmodiga och tänker att ingenting gott kan komma från oss.

Vi låter bli att vattna det som är gott inom oss och så dör det kanske.

Vi ser inte vilka möjligheter, vilka resurser vi har.

Vissa människor ser inte rosorna inom dem själva.

Någon annan måste göra dem medvetna om dessa.

 

En av de största gåvor en människa kan äga är att kunna nå innanför taggarna och hitta rosorna inom andra.

Detta är vad som karakteriserar kärlek: att kunna se en människa och känna henne med alla hennes fel, men också upptäcka den fina själen, och sedan hjälpa henne att förstå att hon kan komma över sina fel.

Om vi visar henne rosen så skall hon besegra taggarna.

Då kommer hon att blomma, och blomma - till glädje för sig själv och för många andra.

Det viktigaste vi kan göra i denna värld är att handla så att vi hjälper andra att upptäcka sina rosor och inte sina taggar.

Då når vårt liv sin mening och sitt mål - och vi hjälper någon annan att att göra detsamma!

Av Kaela - 27 mars 2015 06:23


 



Dagsljuset finns därute, trots dimman.

Det är skönt att det är fredag idag.

Arbetsveckan har innehållit många många timmar och jag har knappt mer än sovit hemma.

Ser fram emot en helg tillsammans med mannen i mitt liv och sonen med liten dotter som kommer imorgon.


Så viktigt det är för oss människor att ha någonting att se fram emot!

Även om det är vktigt att leva idag.

I nuet!

 Men nuet blir inte sämre av den förväntan vi känner inför något som ska komma.


Att se fram emot något behöver inte betyda att vi inte lever idag.

Det kan förhöja  den här dagen redan innan det är här.


Just nu ser jag också fram emot en arbetsdag med möten med människor.

Människor är det mest spännande jag vet!


Jag önskar dig en bra dag - när du får möta människor du gillar....

Idag har Rudolf och Ralf namnsdag och jag gratulerar   


Stort grattis också till dig som fyller år   


Så ngra visa ord till oss att ta med oss in i dagen:


"Den stora människan är den som inte förlorar sitt barnahjärta"


Mercius

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards