Alla inlägg den 7 maj 2015

Av Kaela - 7 maj 2015 21:30


 



Med lite lånad vishet säger jag godnatt till DIG...

Nej, jag ska inte lägga mig riktigt ännu - men snart.

Först en stunds småprat med mannen i mitt liv som just kom hem efter sin oerhört långa arbetsdag.

Jag kom ett par timmar före honom idag!


Önskar DIG en God Natt!


Dessa ord skrevs av Dietrich Bonhoeffer.

Och den plats han skrev dem på måste vara en av jordens hoppläsaste platser.

 

Han skrev dem under sin vistelse i ett koncentrationsläger.


"Optimismen är till sitt väsen inte en åsikt om den aktuella situationen utan en livskraft,
en kraft att hoppas där andra resignerar,
en kraft att bära bakslag, 
en kraft som inte släpper ifrån sig framtiden till pessimisten
utan tar den i anspråk för hoppet."

Av Kaela - 7 maj 2015 19:15


 




Livet är ingen rak och lättsam korridor längs
vilken vi färdas fritt och obehindrat,
utan istället en labyrint av passager,
genom vilka vi måste söka vår väg,
vilse och förvirrade, då och då
fångade i en återvändsgränd.

Men alltid, om vi har tron,
ska en dörr öppnas för oss,
kanske inte den vi själva
kommit på tanken att välja,
utan en som till slut
kommer att vara bra för oss.”

A.J Cronin

Av Kaela - 7 maj 2015 15:30

 



Vi säger ofta - kanske mest på skämt - men absolut med ett uns av allvar i - att vi bor i landet Lagom.

Det gäller att inte sticka ut, och att veta sin plats i ledet.

Göra som alla andra- tänka som de och agera som de.


Är det så?

Känner du igen dig?


Jag gör det inte...men senast idag var det en jag talade med som använde just det epitetet om vårt land.


Nu kan det väl tänkas att det är så mellan oss medborgare ibland.

Det vi framför allt inte får vara- är att vara bra på det vi gör, samvetsgranna och goda.

Då blir man väldigt lätt misstänksamt bemött.


Så visst är det  dags att vi uppmuntrar våra barn, och våra vänner, våra arbetskamrater  och medarbetare till att våga vara annorlunda, till att våga sticka ut.


Det är dags att vi gör plats för alla  även de som inte är lagom

Det är dags att skrota Jantelagen och ta till Ante lagen = det ante mig att du är en helt fantastisk människa med unika kvaliteter och full av goda tankar ochidéer..


Men som land sticker vi allt ut en hel del skulle jag vilja säga.


De flesta  svenskar ifrågasätter inte homosexualitet, abort soch inte heller  sex före äktenskapet.

Däremot är det tabu att slå sina barn eller sin fru.

De länder där man tycker på ett helt annat sätt är förfärande många.


Visst - vi kunde vara mera generösa mot varandra som indiver.

Hjälpa fram varandra till att få använda den begåvning vi var och en har.


Men som land är vi inte lagom - där sticker vi ut på ett sätt som gör mig stolt över att vara en del av det här landet!



Av Kaela - 7 maj 2015 15:22


 



Visst är det treligt med ett kommunalråd som tycker att hans lönehöjning är för mycket.

När Ånge kommun ville höja lönen för sitt kommunalråd med 20% sa kommunalrådet Sven-Ove Danielsson nej tack, det är för mycket.

Det får inte bli sådana nivåer.


Riktigt sympatiskt tycker jag och räcker över en ros till Sven Ove!


Vill du läsa mera om detta - gå till Dagens Nyheter

Av Kaela - 7 maj 2015 06:09

 


Tror du att du skulle se att huvudpersonen är rätt ute? 

Lever den sitt eget liv, på sina egna villkor?

Eller lever den någon annans?


Har du ett givande arbete eller studier som känns rätt?'

Eller - är du arbetslös - men lyckas se det som en time-out att njuta av?

Gör du saker du verkligen tycker om på lediga stunder?

Upplever du livet?

Lever du?

Jag tycker det är en bra tankeövning - att försöka se på sig själv utifrån på det här sättet ibland.

 

Då kan man få en bild av sitt liv.


Det är så lätt att bara trampa på i invanda hjulspår...utan att reflektera över sitt liv.

Om det finns mening i det.

Om det är just det liv som jag vill leva.


Men visst....vissa omständigheter kan man inte råda över själv, men om man kan det - och inser att livet man lever inte är "rätt" så är det kanske läge för en förändring?

 

 Enligt en undersökning bland äldre människor så är det oftast inte saker man gjorde man ångrar på ålderns höst....det är dom där sakerna man alltid velat göra, men aldrig gjorde............


En sak vet jag säkert - så vill jag inte behöva t'nka när jag kommit dit!


Önskar dig en riktigt bra och meningsfull dag - denna dag som är en del av ditt liv!


Och så förstås - ett citat att stoppa i fickan och ta med oss ut i dagen...


"Den största visheten är att ögonblicket bör njutas och göras till livets ändamål, ty ögonblicket är ensamt det reala och allt annat blott en tankarnas lek."
- Ibid


 

Av Kaela - 7 maj 2015 05:58






Carina och Carita - ni har en särskild dag idag!

Ni har namnsdag!  Grattis!   


Ett varmt Grattis också till dig som fyller  år förstås!  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards