Alla inlägg den 2 juli 2015

Av Kaela - 2 juli 2015 22:58

 


Precis innan det blå mörkret föll - det som nu är - såh himlen från mitt kökdsfönster ut så här.

"Röd afton - klar natt. Röd morgon  - våt hatt" säger den gamla bondepraktikan.

Och än om inte allt som står där stämmer så bygger den dock på iakttagelser av människor som tydde himlen och vinden.


En riktigt varm natt går vi till mötes.

Rent exotisk värme på våra breddgrader.

Även om det kan vara lite jobbigt och göra det lite svårare att sova så är det underbaqrt att få några såna nätter under vår korta sommar!


Om du kan - gå ut på din balkong eller veranda en stund - känn dofterna och den ljumma luften och låt dig svepas med av sommarnatts-mystiken.

Det är ganska fint att vara människa på jorden!


Önskar DIG en riktigt god natt!

Ett tips som du säkert redan vet.

Dra täcket ur påslakandet - det ger svalare säng och bättre sömn.


Ta med dig citatet....


"Det värsta med livet är att dom inte sänder några repriser av de bästa ögonblicken. "


Okänd

Av Kaela - 2 juli 2015 12:06

Milk-shake på balkongen....dofterna från parken lockar..solen skiner...sommar....


 

Av Kaela - 2 juli 2015 10:15

 




Stenarna

har jag alltid älskat

de förblir sitt ursprung
trogna


gråsten
och ädelsten

förblir desamma

bara dynamit
kan splittra


Människor däremot
kan plötsligt flamma upp

en gråsjäl

explodera i lysande
het eld


Vi trampar på stenarna
det klingar till
men stenen förblir
orörd


Värre då
när vi trampar på människor


människor tar skada
av hårda klackar
och vassa ord


reser sig kanske

aldrig mer

Av Kaela - 2 juli 2015 08:18

 

Bilden föreställer tre av de små människor som inte alls finns lika nära mig som jag gjorde min mormor...men vi ses ofta ändå. så förhoppningsvis kommer de att minnas.....




Jag hade förmånen att få växa upp med mormor och morfar i huset intill.

Båda använde en hel del ord som mer eller mindre fallit i glömska idag.


Minnena från dessa båda älskade gamla rusade in i mitt sinne igårkväll när jag plötsligt hör mig använda ordet "tarva".

Min man undrade vad jag sa...."jag skulle tarva...."

"Vad skulle du undrade han med ett frågande uttryck i ansiktet.....


Kanske finns det en och annan här som vet vad ordet betyder.

Annars kan jag berätta att det betyder "behöva".


Någonstans i mina hjärnvindlingar låg ordet kvar - och hjärnan visste precis vad det betydde.

Dessutom fungerade detta ord som en nyckel till en störtflod av minnen.

Goda minnen....som förstås alltid funnits där utan att vara påträngande...

Stunderna med mormor och morfar som faktiskt var mer eller mindre dagliga har skapat något av det lugn och den tillförsikt som bor i mig.

Den stilla glädje....det hopp som lyser....


När vi umgås med barn så skapar vi verkligen en plattform inom dem.

Genom vår kärlek och de vi är.

Vi blir en länk till det förflutna som kanske de en dag kommer att minnas på samma sätt....ett ord som öppnar portarna.


Jag undrar nog vilket ord det är som vi använder idag som inte kommer att finnas med i det vardagliga livet om ett halvt sekel.....


Med småpratet om detta önskar jag DIG en underbart fin dag.
En dag att stoppa in i minnesbanken!


Här kommer också morgonens citat:


"Vad många av oss mest av allt behöver är någon som får oss att göra vad vi kan."

Ralph Waldo Emerson





Av Kaela - 2 juli 2015 08:13




Idag - den 2 juli - har Rosa och Rosita namnsdag! Stort grattis!  


Du som har födelsedag idag - stort grattis till dig också  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards