Direktlänk till inlägg 9 september 2015

Musik - gott för både själ och kropp

Av Kaela - 9 september 2015 06:12

 


Just nu är ett viktigt nu!

Det är det enda nu vi har!


Vi hoppas ju alla på att få ett nytt nu när detta nu försvinner bort.

Och det får faktiskt de flesta.

Ändå är varje nu unikt och speciellt!

Solen anas i det grå morgondiset.
För första gången efter sommaren känns det lite kallt för mina bara fötter på golvet.

Det känns egentligen inte skönt.

Men jag är tacksam för det.

Det säger att allt fungerar och jag kan känna.

Kroppen är med på noterna.
Och det väcker mig effektivt.


Medan jag skriver lyssnar jag till Leonard Cohens "halleluja"

Musik  är inte bara balsam för själen så trodd du det så trodde du fel.

Sånger som är kopplade till minnen, är de som ger oss flest fördelar säger de som vet.


Och det gör vi väl egentligen alla.

En sång som betydde mycket - det är en nyckel till en annan gång vi lyssnade.

Jag lyssnar ofta på just den här sången - och gärna på morgonen.

Den tonsätter min känsla inför dagen som väntar.


Också idag blir det en tolvtimmarsdag på jobbet!
Som min kollega från brottsofferjouren sa igår: "Det är så det är i den ideella sektorn."


Och det är bra - för jobb inom ideell sektor har man oftast för att det är något man brinner för.


Hoppas du känner glädje inför DIN nya dag!

Önskar DIG det av hela mitt hjärta!


Ta med dig citatet här nedanför ut i dagen!


"Lev i samklang med saker och händelser som de är och inte som de borde vara."

 Nisargadatta Maharaj

 
 
evakerstin11@hotmail.com

evakerstin11@hotmail.com

9 september 2015 12:58

Hej fina Kaela.
Roligt att du skriver om musikens verkan på själen. Musiken, texterna var en stor del av min läkning efter att Stig dött. Citatet tar jag med mig som en påminnelse av att livet då blir enklare.
Kram till dig Kaela

http://www.steeperz.com

Kaela

9 september 2015 14:03

Ja vad vore livet utan musik
Den sätter toner som ger ro till både vår glädje och vår sorg.

En stor kram till dig också E-K1

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards