Alla inlägg under september 2015

Av Kaela - 3 september 2015 17:55


 



Vitkål är ju ganska billigt just nu och väldigt nyttigt.

Passa på att pröva vitkålssalladen till en stekt köttbit under helgen.


Så här gör du vitkålssalladen:


Hittade denna för något år sedan på Arlas recept tror jag det var.

Och det har blivit en favorit hos oss.

 

DETTA BEHÖÄVER DU HA HEMMA:

7 dl finstrimlad vitkål
1 liten riven morot
1 liten strimlad röd lök

Dressing:
1 dl lätt creme fraiche
½ dl lättmajonnäs
1 tsk fransk senap
1 tsk tomatpuré
1 tsk socker
1 pressad vitlöksklyfta
½ tsk oregano
½ tsk salt
1 krm grovmalen svartpeppar


Riv grönsakerna och blanda dressingen.

Vänd sedan ner grönsakerna i dressingen!


Kanske blir det en favorit hos dig också!

Av Kaela - 3 september 2015 16:02

 

Av Kaela - 3 september 2015 06:10

 



Dagarna rinner snabbt - som ett pärlband genom våra händer.

Ändå är varje dag något helt unikt!

Även om den till största delen ser ut som dagen igår - och dagen dess för innan.

Just idag - den här dagen får vi en dag som är fullständigt ny.

En dag att börja om på.

En ny dag full av förhoppningar hälsar oss välkommen!

Varje dag har i sig en vacker gåva.

Men vi måste ta emot den i tro och tacksamhet för att se det.


Jag vet inte vad din dag kommer att innehålla.

Faktum är att jag egentligen inte vet vad min dag kommer att innehålla heller!

Men jag vet - att den har med sig gåvor.

Och gåvor kan man bara ta emot med en öppen hand!

Så jag vill leva den här dagen med öppna händer !

En dag på året firar vi Alla hjärtans dag!


Men varje dag är ju - eller bör vara - alla hjärtans dag!


En dag när vi gör någon glad - för kärlekens skull.

Ju mera kärlek vi kan skapa- ju bättre mår vi.


Det är inte bara den som vi räcker en blomma, ett mjukt ord eller ett leende som får en gåva.

Det får vi själva också - då vi ger det!


Önskar DIG en dag när kärleken får styra tankar och handlingar!

Då vet jag att DU får en bra dag!


Ett citat att ta med oss in i dagen.


"När man ger en blomma dröjer alltid något av doften på givarens hand."
Okänd tänkare

Av Kaela - 3 september 2015 06:04

 


Grattis på namnsdagen idag den 3 september Alfhild och Alva!


Grattis säger jag förstås också till dig som har födelsedag idag!

Fira bemärkelsedagen på bästa sätt - DITT sätt!

Av Kaela - 2 september 2015 22:30

 

  


För mig börjar timmen bli sen.

Intensiva arbetsdagar har ett pris.

Det blir tidiga kvällar i veckorna.


För DIG som ännu orkar vandra omkring i cyberrymden önskar jag en riktigt fin vandring och så småningom - en god natt!

Glöm inte att DU är en V:I:P!!


Och så ett citat att ta med dig på din fortsatta vandring:

”Den högsta lyckan i livet är förvissningen om att vara älskad för sin egen skull, eller rättare: att vara älskad trots en själv.”

Victor Hugo

Av Kaela - 2 september 2015 19:30

 

Biden lånad från Google



Av någon anledning som jag inte riktigt kan utröna kom vi idag vid morgonkaffet in på ämnet "multipla personligheter"

Tala om att ha gett sig i kast med något svårt.


Vad är en multipel personlighet.


Ja precis som det låter.

En person som bär flera personer inom sig - och som ibland är medveten om detta och ibland inte.
Så har jag fattat det.


Men den kille som är hos oss genom en arbetsmarknadsåtgärd tog frågan ytterligare ett steg närmare oss och undrade om vi inte alla är multipla personligheter i någon bemärkelse.

Vi är på ett sätt tillsammans med kompisar - kanske till och med olika med olika personer i kompiskretsen.

En annan tillsammans med våra nära och kära.

Och kanske ytterligare en annan i mera formella miljöer.


Visst är det så.

Men en sak är säker.

Vi är inte multipla personligheter vill jag ha sagt.

Dessa olika sätt vi är på är bara prismor av samma person.

Vi är så lomplext sammansatta!

Visst är vi människor spännande!


Av Kaela - 2 september 2015 06:15

 


Våra tankar har en tendens att vandra vitt omkring.
Vi kanske sitter i en samling med en massa människor.

Någon säger något - men vi hör det inte - för det är egentligen bara våra kroppar som är på plats.


Att vara närvarande -just där vi är - det är inte alltid l'tt.

Men så viktigt!


Vågar du vara den människa du är?
Vågar du vara stolt över att inte veta allt, inte vara bäst på allt?

Vågar du vara just där du är - just idag - med de brister både du och andra och dagen kan ha!

Det är svårt.

Jag vet!


Men när vi lyckas kommer vi att få möta de små kanske till synes obetydliga stundernas mirakel.

För mirakel bor i det vardagliga!

Det som vi kanske är så vana vid att vi inte märker det!


Visst ska vi ha en dag idag - du och jag - när vi är helt och fullt närvarande i varje ögonblick!


Eller - rättare sagt - har som mål att vara det!

En dag med full närvaro - din och andras - önskar jag DIG idag!


Och så ett citat att ta med oss in i dagen!


"Det måste vara helt okej att göra fel, att misslyckas, bara man drar några vettiga slutsatser av det."

Av Kaela - 2 september 2015 06:08

       



Onsdagen 2 september är det idag - och Justus och Justine har namnsdag! Jag gratulerar!


Jag gratulerar även dig som fyller år idag!


Ha en skön dag och fira ordentligt!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards