Alla inlägg under september 2015

Av Kaela - 27 september 2015 07:23

 



Rigmor och Dagmar - idag den 27 september - får vi ta ut svängarna och göra det där lilla extra - för denna dag  det är er namnsdag!
Stort grattis från mig!


Likadant får DU som är dagens födelsedagsbarn göra!

Stort grattis till DIN dag!



Av Kaela - 26 september 2015 14:00

 



Jag tror de flesta av oss vill  att livet ska vara ljust och skonsamt, att det ska blomstra,att bra saker ska hända. men tvingas ändå alla uppleva svårigheter, smärta och personliga tillkortakommanden.


Våra deömmarsom är sköra som kristallglas slås nu och då sönder mot verklighetens hårda klippa.

Vi står fdär- förvirrande och undrande.

Det är svårt att samla ihop sig själv i den situationen.

Vi kan inte vrida klockan tillbaka.

Det som har hänt - ja det har hänt.

Det finns ingen väg runtomkring - vi måste rakt igenom även om rakt igenom känns som en vandring med bara fötter på krossat glas.

En sådan vandring sätter märken i hela oss.

Men vi kan ändå välja hur vi ska förhålla oss till det!


Vi kan fortsätta att fråga varför i all oändlighet och blir till sist en plåga för vår omgivning.

Vi kan förvandlas till bittra avundsjuka varelser som kanske till slut ingen orkar med.


Men vi kan också inse att vi fått en möjlighet att dyka lite djupare i det svåra.

Och vet du - det är så märkligt att ju djupare man kommer desto klarare blir det.

Om vi väljer att hitta budskapet bakom det som mötte oss.

Vi har vandrat en svår väg ett tag - men den hade faktiskt gåvor till oss.

Vi blev visare.

Och vi blev starkare.


Livet blir inte alltid som vi tänkt och planerat.
Det gäller i stort som i smått.
Det tvingas vi förhålla oss till.

Ingen av oss vill i förväg välja en sådan gåva av livet - att det blir som vi inte tänkt oss - för alltid eller för ett tag.

Men många som gått uigenom svåra tider säger efteråt att de inte hade velat vara utan dem.


Det kan vara bra att tänka på när man står där och tvingas gå en väg man inte valt.



Av Kaela - 26 september 2015 12:05


 

Frivilligcentralen sedd från Södra Promenaden




Är DU nyfiken på Frivilligcentralen och vår verksamhet!
Det är kulturnatten - och den börjar ju med evenemang redan på dagen.
Bland annat hos oss på Frivilligcentralen där man kan få en kopp kaffemed bulle eller äpple, efter vad du behagar och dessutom få veta hur du hamnar i en win-win-situation!
Varmt välkommen idag 26 september mellan 15.00-18.00

Av Kaela - 26 september 2015 11:26

 ,  

 
 
 
... att i genomsnitt i livet sover varje människa i 26 år, sitter på toa på morgonen i 6 månader, ser på tv i 6 månader väntar på grönt ljus i 2 väckor och kysser någon i två veckor
Av Kaela - 26 september 2015 11:00

 



Jag försöker tränga in

i din frånvaro

lära mig din nya form


nära- tätt intill

men inte här


höra ditt nya språk

som är tyst

men fyllt med okända klanger

 ______


jag måste lära mig

att minnas dig


Kaela

Av Kaela - 26 september 2015 08:11

 



Livskunskap!

Vad är det!


Ordet kom till mig mitt i natten när jag vaknade till en stund - och det satt kvar när jag vaknade.

Ja jag vet att det finns böcker om det.

Och - ja - jag vet att det till och med är ett ämne i vissa skolor.

Gymnasieskolor.


Kan man lära ut livskunskap?


I skoan?

Till viss del kanske.

Men jag tror att livskunskap - verklig livskunskap är något som tar hela livet att lära sig.


Livet är en skola – varje dag en lektion.

Om vi vill lära oss.


Inte bara genom det som möter oss i våra egna liv.

Vi bjuds in ibland i andras liv - och får en strålande möjlighet till utökad livskunskap.

Jag är glad för de äldre människor jag mötte under min barndom och kanske framför allt ungdom.

Då först kan man ju börja dra lärdomar som man har nytta av redan då - mevetet - ur det som medvandrare räcker oss ur sina liv.


Men även den kunskap om livet som jag var för ung att förstå då den mötte mig finns i min gjärna och förhoppningsvis har den visat sig i mitt liv.


Livet är en skola, kriserna är våra hemläxor skulle man kunna säga, kriserna är inte till för att vi ska bli underkända.utan de är till för att vi du och jag ska utvecklas och mogna.


Som sagt, livet är en skola. Frågon är om duoch jag  är närvarande på riktigt - just i stunden i klassrummet Livet.


Med de funderingarna om den skla vi går i varenda en av oss - från livets första dag till den sista vill jag önska DIG en närvarodag just denna lördag.


En dag när DU ska få uppleva den där härliga känslan som strålar ut som en slags hisning från magen - när vi fär ny lärdom, ny kunskap - en ny insikt om den här platsen vi befinner oss på som vi kallar Livet!


Ett citat att ta med dig ut i dagen...


"Jag vet kanske inte vägen till framgång, men vägen till misslyckande är att försöka vara alla till lags”.    

Bill Cosby

Av Kaela - 26 september 2015 07:46


 


Det är lördag morgon!

Solen är på väg att vinna över molnen.


Enar och Einar som har namnsdag idag den 26 september - ett stort grattis till er!


Och till DIG som har födelsedag denna fina septemberdag - ett stort grattis till dig också!

Av Kaela - 25 september 2015 22:00

 



Humorn är en gudagåva säger man!


Och jag är helt övertygad om att det är så.

Hur många konflikter har inte löst sig på ett bra sätt - med humor.

Hur många skratt - som faktiskt förlänger våra liv har inte humorn givit oss?

Men denna gåva - precis som många andra härliga, fina gåvor kan användas helt fel.

Om man är beredd att använda humor för att förlöjliga en annan person.

Då har den blivit ett vapen som kan döda.

Åtminstone döda livsglädjen effektivt.


Men rätt använt har humorn varit en livräddare.

Den som kan skratta mår betydligt bättre än den som inte kan det!

En bok som jag fick av min mormor som 8 åring hette Skratt-Maja.

Hon var verkligen en tjej som tog livet från den glada sidan.


En dag stod hon ute på trädgårdsgången och skrattade och skrattade och drog i kjolen till sin fjolårsklänning som blivit lite för kort efter den tidens sed.

"Vad gör du" frågade hennes mamma...."Jo" svarade Maja..."om livet kan bli längre för att man skrattar så måste kjolen kunna bli det också"


Den historien skrattar jag fortfarande åt när den dyker upp ur minnets labyrinter.


Nu är det tid att sluta "bubbla" för ikväll - lämna DIG ifred - och önska Dig en skön natt med goda drömmar!


Ett citat att ta med dig in i helgen får du här:


"Den vinner mycket, som förlorar ett fåfängt hopp."


Ella Fitzgerald

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards