Direktlänk till inlägg 22 oktober 2015

Sorgen över dådet i Trollhättan ligger som en slöja över allt i kväll

Av Kaela - 22 oktober 2015 22:00

 



En intensiv dag ligger bakom.

Fyra samtal med nya frivlliga som vill arbeta på språkcafe för att stötta våra nya svenskar i deras knaggliga väg till att bli svenskar.

Det sista -samtalet -  tre goa tjejer på 18 år!


Vilken kontrast mot det som hänt i Trollhättan idag!

En ung man tar sig in på en skola med ett svärd och andra vassa föremål.Tre döda, flera allvarligt skadade.


Varför väljer en del ondskan.

När man mår så mycket bättre av att vara god.


Jag tror inte att vissa barn föds onda, att vissa människor faktiskt är omänskliga redan från ´början.
Jag tror att vi väljer.

Men vad får en människa att välja denna oerhörda ondska?

Jag tror ett svar om än bara ett är att den som gör onda handlingar inte har någon glädje och därför ska ingen annan heller få det

Jag tror det finns tusen svar!


Ikväll är vi i8 vårt land - de allra flesta av oss - klistrade vid TV och andra media för att få veta mera - för att kunna förstå.

Men jag tror inte vi kan förstå.


På samma sätt som det finns ett klokt ord som säger att mörker bekämpas med ljus tror jag att ondska bara kan bekämpas med godhet.


Så låt oss sprida godheten.

Möta varandra med omsorg och verkligen se varandra.


Precis som alla andra känner jag starkt med de som drabbats, offren och deras anhöriga.
Visst kan vi komma överens om att antingen knäppa händerna och be för dem ikväll - om vi brukar be.

Eller sända dem all den värme och omtanke och ljus som vår tanke kan uppbringa:


Sorgsen och ledsen - liksom de flesta andra ikväll - går jag till nattens vila.


Och jag önskar DIG en god kväll och natt - trots allt!


Och så ett citat:


"Det man inte förstår, får man lämna bakom sig.

Greta Pettersson.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards