Direktlänk till inlägg 17 december 2015

Barvinter - om det tycker vi olika

Av Kaela - 17 december 2015 06:05

 


Regnet öser ner därute.


Många längtar efter snö.

Jag är glad för varje dag av mild och grön vinter.

Och tänk så glada de måste vara på sjukhusen där man slipper ta hand om människor som halkat och ådragit sig frakturer av olika slag.

Läste att under vintern 2010-11 skadades enbart i Skåne 1600 fotgängare lindrigt, måttligt eller svårt i halkolyckor. Enligt en uppskattning som forskarna har gjort kostade de olyckor som drabbade förvärvsarbetande i åldern 25-64 år drygt 30 miljoner, varav största delen, 23 miljoner, var produktionsbortfall för att de skadade inte kunde arbeta.

Detta enligt en rapport som VTI tagit fram på uppdrag av SKL.


Men allra gladast är jag över denna vinter för våra vänners skull - datt e som är rullstolsburna inte blir satta i fängelse på grund av dålig snöröjning - och/eller för mycket snö på trottoarerna.


Visst blir det ljusare med vitt i naturen - och det kan ju påverka humöret.

Men det är inte bara en utseendefråga detta med en massa snö.

Synd om snösvängen är det förstås  - (i den mån våra kommuner alls har någon sådan längre) de tjänar mindre pengar.

Vilket dock ju i sin tur gör att kommunerna får mycket pengar över.


Nu har vi ju av och till lite halka när det är vått och temeraturen kryper ner under noll.

Men det  har i mina trakter varit mycket tillfälligt.

Jag kan bara minnas ett par morgnar då det varit halt och tösaltet som brukar gå åt ganska snabbt är fortfarande det mesta kvar av på mitt jobb.

Vår trätrappa som leder in till huset blir oerhört hal när vädret är sånt - så där måste man halkbekämpa en hel del för att skydda de som besöker från fall.


Jag hoppas att DU inte är alltför ledsen över den uteblivna snöns.

Den har tid på sig att komma än....menblir  intekvar  lika länge som om den kommer tidigt.


Ha en härlig torsdag - så här några dagar före jul!


Ett citat ska vi förstås ha:


"Visa tacksamhet till de som sprider glädje, dessa trädgårdsmästare som får vår själ att blomma.” 

Marcel Proust




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards