Alla inlägg den 11 januari 2016

Av Kaela - 11 januari 2016 20:23

 




Ibland kan jag inte låta bli att tänka att det faktiskt inte vore så dumt om man fick någon slags repiiion innan man ger sig i kast med livet.

Men så är det inte.

Man kastas ut ur det varma mörkamoderlivet - blir visserligen smekt och buren, klädd och matad av varma mjuka händer den första tiden.

Men oavsett.

Redan när man öppnar sin mun för det första skriket startar det.

Livet!


Pratade med en dam idag som lyriskt berättade att hennes dotterdotter föddes samma dag som den första snön föll.

Tänk - sa hon - nysnö och så ett alldeles nytt liv.


Jag tänkte nästan ögonblickligen att det dröjer inte länge innan nysnön får spår av fötter som vandrat....

Och så är det inte nysnö längre...


Nu har det dessutom nyss kommit ett sprillans nytt år.

Men inte dröjer det länge innan året känns som en gammal bekant och det inte är svårt längre att  komma ihåg att skriva 2016 istället för 2015.


Det nya är inte nytt så länge...

Inte ens ett nytt liv.

Även om det av ovan nämnda företeelser är det som är nytt längst.


Jag stannar till några ögonblick och tillbaka på det år som gårr.

Det som först slår mig är ordet mångfald.

Det dyker upp lite överallt.

Är det bra ,ed mångfald?

Ja, det är bra - det är riktigt gott

Det är ur mångfalden – vid den komplexa övergången mellan kaos och ordning, mellan det kända och det okända – som nya tankar föds och nytt liv spirar.


Faktiskt bara där!


Under året som ligger bakom har jag fått veta att de konstiga synförändringar jag har är en ögonsjukdom som med stor sannolikhet leder till blindhet.

Men det finns ett hopp som jag håller hårt i - än så länge...ibland går försämringen så långsamt - tar åratal - och man hinner inte bli blind medan man ännu behöver se.

Visst tappade jag nästan fotfästet.

En stund.

Men jag hittade det snart igen.

Och den insikten - att det fina vackra jag ser varje dag kanske kommer att bli förborgat har givit mig en ännu starkare insikt om vikten av att stanna till - se - njuta.

Gömma synen i mitt inre så den finns där - om.....

Det har varit ett tufft år.

Mitt underbara arbete - kommer jag att kunna ha det kvar - hur länge....


Men egentligen - om jag inte kan....

Jag har redan haft det i en massa år.

Viktigare än att det är jag som för verksamheten in i framtiden är att någon gör det.

Någon som brinner....

Men där finns också mörka moln.

Ideella verksamheter kämpar ekonomiskt sett i motvind.


När jag ser framåt kommer frågorna.

Dem lämnar jag så länge....

Varje dag kommer att bära sitt svar till mig.


Varje DIN nya dag kommer också att lägga DITT svar i din famn....Var öppen så du inte missar något....

Livet är en fantastisk resa - och även om jag tar samma dag till jobbet idag som igår så är det inte riktigt samma väg....nya människor kantar den - men också en och annan bekant....

någon som jag mött strax utanför mitt jobb i flera år.. för ett år sedan log vi mot varandra- stannade till ett ögonblick och våra ögon möttes....numera säger vi hej när vi möts....

Fantastiskt vad livet bjuder på utan att man reser iväg flera hundra mil....


Nu önskar jag DIG en skön avslutning på dagen!

Själv är jag jättetrött och har en urjobbig vecka framför mig så det kommer inte att dröja så länge innan jag hoppar isäng - i världens skönaste säng - min säng!


Här kommer kvällens citat:


"Mod är motstånd mot rädsla - behärskning av rädsla. Inte frånvaro av rädsla"
Mark Twain




Av Kaela - 11 januari 2016 06:06

    



Du har säkert många gånger hört eller läst att ”om du inte älskar dig själv så kan du inte älska någon annan”.

Men vad innebär det egentligen?

Du har kanske tänkt tanken många gånger, sagt det till andra men egentligen inte förstått på djupet vad det innebär.


Detta är ju ingen ny insikt - den har vandrat med människan länge.

Judendomens grundläggande filosofi är att man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlad. “Du ska älska din nästa som dig själv” (3 Mosebok 19:18)

Jesus sa: Älska din nästa som dig själv. (Markus evangelium12:3)


Du kan jämföra det med solen som har, till synes oändligt med energi i sitt innersta, som bara fortsätter att stråla.

Du kan också tänka dig bilden av ett glas vatten som hela tiden, på ett magiskt sätt fylls på inifrån.

Det innehåller tillräckligt med vatten för dig att dricka men eftersom det hela tiden flödar över så kan du dela med dig till andra utan att du får för lite.


Det är på detta viset du skall älska andra, genom att öppna upp flödet för din egen kärlek till dig själv och se till att det är fullt till bredden, sedan kan du ge av överflödet till andra utan att själv bli dränerad.

Om du ger bort av ditt vatten innan glaset är fullt så kommer du att känna dig trött, utnyttjad, dränerad på din egen energi och liknande.

Det är inte att vara egoistisk, att se till att ditt glas är fullt innan du ger till andra, tvärtom är det att ge med hjärtat.


Om du ger av ditt halvfulla glas så påverkas inte bara du negativt av det utan även den du ger till, energin i ditt givande är då inte kärleksfull.

Då är ditt givande istället uppoffrande och kommer inte från din inre kraft, din källa.

En person som tar emot din hjälp eller din kärlek påverkas av energin som ligger bakom.

Hjälper du någon fast det inte känns rätt och du gör det för att ”du måste”, så tar du energi ifrån personen plus attdu själv också påverkas negativt.


Hur gör jag då för att bli mer kärleksfull mot mig själv?
Första steget mot att verkligen älska dig själv är att börja acceptera dig själv precis som du är.

Skriv upp allt du kan komma på om dig själv som du inte älskar och jobba sedan med att acceptera en bit i taget.


Säg ofta till dig själv:
- ”Jag älskar och accepterar mig själv precis som jag är”.
Det är viktigt att du börjar med att accepterar och älskar dig själv precis som du är just nu.

Det är först i denna acceptans som du kan börja förändringsprocessen inom de områden i ditt liv där du inte är i kärlek.


Nyckeln är att älska dig själv villkorslöst, acceptera att du är den du är med alla ”fel och brister”, men också med alla tillgångar - för du är fylld av dem -  för att kunna skapa förändring.

Det hjälper inte att klanka ner på vissa delar, det skapar bara motstånd.

Vad du behöver för att förändra är att skapa öppenhet och det sker - när det gäller att älska sig själv på samma sätt som när det gäller att älska andra -  endast i kärlek och acceptans.


När du arbetar på att älska och acceptera dig själv gör det att du fyller på din egen kärlek och öppnar dig för livets flöde.

När du är i livets flöde har du lättare att se och komma åt de bitar som du vill släppa och förändra.


Andra steget är att se dig själv som ett litet barn och fråga det lilla barnet:
- ”Vad önskar du dig idag?

Vad vill du göra för att känna dig glad?

Vilken gåva ska vi ge dig idag?”
Ge ditt inre barn löften om att det ska  få uppleva det som det önskar och som finns i din makt att frambringa.

Om ditt inre barn blir lyckligt att sitta en hel dag och titta på Star Wars – låt det göra det med gott samvete och i fullständig njutning.

Vill det ut och promenera på vackra platser – gör det! Vill det prova något nytt – gör det också.

Se till att du som ”vuxen” och den som ”bestämmer” lyssnar på vad barnet vill och ser till att det blir utrymme att göra det.


Lova det inre barnet att bägaren alltid ska vara full av villkorslös kärlek, det är det bara du som kan göra.

Bestäm dig för att verkligen försöka sluta med alla negativa tankar och yttrande om dig själv och ge det inre barnet tillgång till villkorslös kärlek istället.


Då får du överflöd - och kan dela med dig!


Önskar DIG en dag så som DU vill ha den idag!


Här kommer dagens citat:


" Det är mycket enklare att täcka över de vackra blommorna och fly från dig själv, än att njuta av deras doft och dela med sig av den."

Marian Nygge

Av Kaela - 11 januari 2016 06:02

 


Idag - den 11 januari - har Jan och Jannika namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar gör jag också till DIG som har födelsedag idag!


Önskar er en dag som blir något särskilt!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards