Alla inlägg den 13 januari 2016

Av Kaela - 13 januari 2016 21:37

 



På vägen hem från mitt arbete ikväll mötte jag en person som fick mig att fundera en hel del.

Under vårt ganska korta samtal undrade jag hela tiden var personen egentligen fanns.

Det jag pratade med var en massa attityder - populäråsikter och jag insåg snart att den stackars människan satt instängd innanför allt detta.


Tänk att inte våga vara sann.

Visa sig som den man är!

Det är som att sitta i fängelse om ändå inte värre.



Att vara sann -  att vara den du verkligen är  - är att vara fri!

Du har  friheten att vara absolut närvarande i alla situationer, och att njuta av allt som händer.

Att fatta dina egna beslut.

Ha dina egna åsikter och stå för dem - utan att glömma att andra har rätt till samma frihet.


Andra behöver inte ändra sig för att du är bunden till dom.

Du behöver inte ändra dig för att du är bunden till andra.


När vi bär mask har vi det ganska jobbigt - och andra känner att de inte får kontakt med oss.

Ändå är det vad vi gör många gånger.

Om vi känner oss osäkra i en situation tar vi lätt på en mask.

En mask av säkerhet som inte har något svar i den vi är.

Sådana masker är genomskinliga.


Det är inte farligt att vara osäker och ovetande- och visa det!

Men det är ett försök till bedrägeri att ta på sig en mask och låtsas vara någon annan än den man är.


Det är inte alltid lätt att vara sig själv.

Det är en ständig balansgång mellan individuell frihet och socialt ansvarstagande.


Och - det förutsätter att vi vet vem vi är!

Med åren vi vandrar här, lär vi oss att känna igen oss själva.

Men vi blir också bra på att förneka den vi upptäcker att vi är för att få vara med...i skolan...på jobbet...i kamratkretsen.


Min tro är att vi inte har mindre möjlighet att få vara med i det som verkligen ger oss något för att vi är oss själva.

Snarare ger det en större möjlighet.

Och en möjlighet till att få ägna den dyrbara tiden åt just det som jag känner mig hemma med.

det som är mest kännetecknande skulle jag vilja säga för att man är sig själv - det är glädjen!


Glädje över att ha en familj, riktiga vänner , ett bra jobb, en fritid som innehåller det jag vill att mitt liv ska innehålla.

Glädje över allt du lärt dig på vägen, över den livskänsla som växer sig allt starkare i dig.


Det känns enklare att vara sig själv.

Roligare att vara jag!


Nu önskar jag DIG en skön kväll (det lilla som är kvar av den) och en riktigt god natt!


Här kommer kvällens citat:


 

”Talang är vanligt; alla har det. Ovanligt är däremot modet

 att följa talangen dit det leder.”

okänd tänkare

Av Kaela - 13 januari 2016 13:47

 




Hade ett kort samtal med en person som använde ordet "akribi".

Jag ska ärligt talat säga att jag förknippade det med fobi av något slag, men fick det inte att gå ihop med sammanhanget.


Efter vårt samtal var jag tvungen att googla och det betydde alltså "vetenskaplig exakthet".


Gissa om det var någon som började förstå att den inget förstått......

Av Kaela - 13 januari 2016 06:08

 


Tjugondag Knut dansas julen ut. brukar man säga.


Vet inte om julgransplundringar är så vanliga längre....men idag är ändå sista dagen på julen.

Och de av oss som hinner plockar undan julprydnaderna och klär av julgranen.


Dagen firas i Sverige, Finland och i vissa delar av Norge som julhelgens sista dag

I övriga värden räknas julen som avslutad i och med trettondag jul.

Så många av oss här i Norden ser till att ha lite längre jul.


Man tror att detta att fira Tjugondag Knut är en festsed som vallonerna hade med sig när de kom till de svenska bruken och att det är därför man idag finner den vid flera bruksorter.


Ganska skönt att plocka undan julsakerna nu och se fram emot våren.

Även om den är en bra bit bort.

Det är ju egentligen midvinter.

Men dagarna blir ljusare nu- för varje dag- och det är ett förebud om våren för oss nordbor som nu levt i mörker så länge.


Önskar DIG en fin Knutdag....oavsett om du ska dansa runt julgranen och slänga ut densamma eller om du går till ditt jobb som vanligt.

Här kommer morgonens citat:

"


Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen."

Jevgenij A. Jevutusjenki



Av Kaela - 13 januari 2016 06:02


     





Idag är det den 13 januari och Knut har namnsdag!


Jag gratulerar!


Grattis också till DIG som har födelsedag!


Önskar er en fin dag att fira på!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards