Alla inlägg den 20 januari 2016

Av Kaela - 20 januari 2016 21:30


 




Jag fortsätter lite på temat brinna även i kvällsfunderingarna idag.

Ofta säger människor till mig att jag brinner - att jag är en eldsjälv.

Eldsjälar  arbetar oftai  ideella i föreningar eller välgörenhetsorganisationer, så det är väl sant.

Det är ju just det jag gör.


Jag tror jag har lite svårt att vara lagom.

Det blir nog lätt så att jag brinner lite mer än vad som alltid är bra för häsla och välmående.


 Upplever och tänds av att jag upplever - att det alltid finns mer att göra, att det alltid går att göra lite till.
Och lite till.


Det är nästan som en drog.

Att se hur lite som kan göra stor skillnad i medmänniskors liv.

Det är väl därför mina arbetsdagar ofta blir både 10-11 timmar och mera.


Undrar om uttrycket" brinna för något " handlar om att förr brändes folk på bål för sina åsikter.

I vilket fall handlar det ju om att man skulle kunna dö för det man tror på - det man brinner för.


Och känner att det skulle bli väldigt  kallt utan den elden.

Läs gärna Sannas kommentar på mitt blogginlägg.

Det är så oerhört klokt och välbalanserat och vittnar sannerligen om djupa insikter.


Nu är det ändå dags att sakta ner dagen efter en ganska kort stund hemma efter jobbet.

Men jag hunnit äta och se ett kort TV-program.

Känner mig glad för det dagen har inneburit och vad som hänt på mitt jobb idag -

Många NU-upplevelser i härliga möten med människor som vill ge den dyrbaraste gåva man kan ge - timmar av sitt liv - för att göra skillnad i någon annans liv.


Hoppas DIN dag har burit NU stunder till DIG idag!


Önskar DIG en skön avslutning på kvällen och en riktigt god natts sömn!


Här kommer kvällens citat:


"Istället för att se det man inte har, se det som du HAR och uppskatta det och lev i nuet- ingen av oss vet hur länge nuet varar...."
Okänd tänkare


"








Av Kaela - 20 januari 2016 06:03

 




Ord är som byggklossar.

Men istället för att bygga hus bygger an meningar.

Ord kan vara svåra och meningarna kanske inte blir riktigt det vi ville.

Tänkte på detta när en av kursdeltagarna sa igår: Att brinna - det är nog en nödvändighet när man arbetar med människor.

Att tala om att vi brinner kan ju låta obehagligt.

Som om vi stod i lågor.

Men vi talar ju symboliskt.

Vi brinner för något.

Att brinna för något är en förmån.

Elden inom oss ger driv och ger mening.


Men kan man inte brinna för mycket?
Så att man faktiskt brinner upp inifrån.

Tyvärr tror jag man kan det.


Det gäller att brinna lagom.


Så att det inte blir aska av elden.


På arbetsplatser som min har jag sett hur  folk bränt ut sig. 

Jag har sett allt för många brinna intensivt för att sedan slockna och inte orka med livet överhuvudtaget.


Brinna behöver vi- men med en läga som värmer och ger kraft  som aldrig får bli en förträrande eld.


Det är förmån att få brinna - men det gäller att hålla lågan på en nivå som ger plats för annat i livet också.


Kanske tänker jag vidare på detta nu och då under dagen.

Kanske har du erfarenheter av att brinna för mycket.

Dela gärna!


Nu önskar jag DIG en dag när elden inom dig får värma men inte bränna!


Ett morgoncitat som vanligt förstås:



"Ett upphöjt sinnelag måste Du ha, ett brinnande sinnelag i vilket likväl en ogrumlad tigande stillhet härskar."

Av Kaela - 20 januari 2016 05:58

 



Idag är det den 20 januari och Fabian och Sebastian har namnsdag!


Jag gratulerar!


Grattis säger jag också till DIG som har födelsedag idag!


Njut av er dag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards