Alla inlägg den 21 januari 2016

Av Kaela - 21 januari 2016 18:11

 


Kall och mörk är kvällen.

Man  längtar efter en varm pläd och god het soppa.

Det är något särskilt det också - att bo i ett klimat som får oss att längta efter soppa.


Jag tror man kan säga at det finns ett ord för den här längtan som kalla vinterdagar och kvällar framkallar.

Omslutas.

Vi längtar att omslutas av något varmt


Och vi längtar att uppfyllas - också då av något varmt.


Visst är det ord  som för tanken till att må bra.

Att ara omsluten av värme - av varma tankar - en härligt sliten gammal yllekofta....en famn.

DÅ känns det tryggt.


På mitt jobb är det ganska kallt.

Huset är byggt på 1850-talet och det drar kalla stråk genom rummen.


Men vet du - man märker det inte för all den värme som strömmar från de människor jag möter.

Frivilliga, personer i arbetsmarknadsåtgärder...alla blir på något märkligt sätt förvandlade.

Något finns i atmosfären som lockar fram omtanke, varma goa fina tankar och glädje.. kramar och snälla ord.

Sällan får man höra så många glada skratt som på mitt jobb.D

Det finaste av allt är att man aldrig skrattar ÅT någon med ofta MED varandra.

Vilken otrolig skillnad det är på de skratten.

Skrattar man åt någon blir skrattet lätt rått, låter ihåligt och mer eller mindre som en parodi på ett skratt.

Skrattar man med någon blir skrattet varmt och omfamnande.


Innesluten - ja det känner jag mig alltid där.

Uppfylld av glädje över denna oas på jorden.

Och över tacksamhet för att jag får vara där.


Även om dagarna blir långa ibland och jag blir trött - som jag är nu - efter flera jättelånga arbetsdagar.

Så är jag ändå så innerligt glad för detta jobb.


Jag önskar alla att få känna detsamma på sin arbetsplats.


Nu är det dags för en kvällsdusch och en kopp kaffe  och sedan en skön stund i sängen innan Johm Blund gör entré.


Jag önskar DIG en skön kväll och en god natts stärkande sömn.


Här kommer kvällens citat efter dessa spridda och kanske okoncentrerade tankar:


"Friheten finns inte någon annanstans än där man har sitt liv. Och det motsägelsefulla är att man ibland måste ge sig av för att fatta det."











Av Kaela - 21 januari 2016 05:40

    




Livet har lagt en gåva i våra händer - eh ny dag -  men hur skulle det vara om

vi gav oss själva en gåva.


Ge dig själv några minuter med närvaro!

Andas!

Upplev!

Bli medveten!


Hur många dagar i vårt liv får bara passera?

Som en slags resa vi står ut med på väg mot något okänt där framme...senare...nästa år.


Den dag vi har framför oss ger oss många möjligheter att leva - verkligen leva - inte bara finnas till för att överleva - ännu en dag!


Vi vill så gärna vara lyckliga - men kanske måste vi få en ny syn på vad lycka är.

Insikten om att man har ett eget värde, om att omgivningen behöver en, att vi är en människa på jorden - just idag.


Imorgon vet vi inget om.

Men idag är livet vårt - att njuta av.


Och njuta gör vi när vi upptäcker att det är de små sakerna som vi  springer förbi som tillsammans bildar ett liv som vi kan känna att vi njuter av.


När vi vågar skratta åt oss själva- inte vara så rädda för att göra misstag!


Jag kommer alldeles säkert att misslyckas med något i dag.

Men jag kan skratta åt mitt misslyckande och försöka igen!


Samma möjlighet har också DU!


Låt oss tacksamt ta emot de lärdomar denna dagen har att ge, och inse att vi är precis där vi ska vara  - just här - just idag!


Önskar DIG en dag med närvaro - när DU känner att DU är precis rätt i livet - Du är idag - i DIN dag!


Själv börjar juag gärna varje dag med ett citat - och jag delar det med DIG:


"Det finns en punkt där allt blir enkelt, där det inte längre finns något val därför att allt du satsat är förlorat om du ser dig tillbaka. Livets egen ”point of no return”.

Av Kaela - 21 januari 2016 05:35


 


Idag  är det torsdagen 21 januari och Agnes och Agneta har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar förstås också DIG som har födelsedag idag!


Njut det dagen bjuder er på!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards