Alla inlägg den 24 januari 2016

Av Kaela - 24 januari 2016 21:30

 


Söndagkvällen har lite av startkänsla i sig.

Den nya veckan ligger  framför och mentalt börjar vi förbereda oss för den.


En del talar om söndagskvällsångest men för min del har jag ingen sådan.

Jag är glad och tacksam för en fin helg med mannen i mitt liv.

Städning och tvätt och lite blomvård.

Blommorna ser lite ledsna ut nu efter allt mörker.

Försöker berätta för dem att vi är på väg mot bättre tider.


Min man skrattar åt mig och undrar om de förstår....och visst gör de....de sträcker lite på sig när jag pratar med dem....tycker jag i alla fall.


Fint med en helg när det mest bara varit vi två - mannen och jag -  härlig arbetsgemenskap och långa middagar med fina samtal.


Veckan kommer att innehålla långa arbetsdagar  i mitt liv - mest varje dag.

Ganska van vid det så det skrämmer mig inte.


Jag önskar DIG en skön söndagskväll - och en god nattsömn - och förstås en härlig ny vecka- hur du ska tillbringa den!


Här kommer ett citat att avsluta helgen med:


"Att undvika fara är i det långa loppet inte säkrare än den direkta utsattheten. De räddhågade råkar illa ut lika ofta som de djärva"

Helen Keller



Av Kaela - 24 januari 2016 17:13

 


Satt i ett samtal för en tid sedan där någon sa: "Han ska inte  ha någon respekt- han har inte förtjänat det".

Jag reagerade starkt - men ingen annan verkade göra det.


Jag tror att många av oss går omkring med missuppfattningen att respekt är något man måste förtjäna.

Medan respekt ju handlar om att respektera någon för att den "är".

För att den existerar.


Ibland kan vi inte förstå våra medmänniskor.

Vi har tusen frågetecken inför någons sätt att vara, tänka, tala eller agera.

Och det får vi ha.

Men vi måste ändå respektera personen för att han/hon är en människa.


En människa som har totalt motsatta åsikter om allt kan vara svår att respektera.

Men - då betyder det att man blandar ihop sak och person.

Det är personen man respekterar.

Inte hans eller hennes åsikter.

Visst - man kan göra det också - för att man delar åsikterna eller för att man helt enkelt tycker att vissa åsikter förtjänar respekt.


Jag hade lite svårt att lära mig detta en gång för många år sedan då någon påpekade det för mig.

Men ju längre tiden går - ju klarare ser jag att det är så det är.

Jag kan förstås aldrig någonsin respektera en person som gör andra illa på grund av det han eller hon gör.

Men jag måste respektera personen för att den är en människa.

Vi använder ofta ordet respekt som att ja jag respekterar verkligen henne/honom på grund av att....och det är ju helt rätt.

På något sätt skulle jag vilja säga att det heter samma sak men är två olika företeelser.

Att respektera en människa för att hon/han är just en människa!


Eller att respektera någon för att det denne säger och/eller gör är bra och förtjänar respekt.


Vad tycker du?






Av Kaela - 24 januari 2016 14:00

 



Rädda är vi alla - rädslor är något vi alltid har haft och alltid kommer att ha.

Det är helt naturligt att vara rädd i vissa situationer.

Rädslan kan till och med vara bra.

Den hindrar oss från att utsätta oss för sånt som är skadligt för oss.


Men om man nu har rädslor som man lider av.

Icke relevanta rädslor.

Som att tala inför en publik, vara ensam i ett hus osv....vad gör vi då för att bli av med dem?


Det är inte lätt att möta sina rädslor, och inte är det värst roligt heller för den delen, men tillslut upptäcker man att man inte längre är rädd.

Hur möter man sin rädsla?


Ja jag tror inte det finns något annat sätt än att utsätta sig för det som man är rädd för?


Som sagt - inte roligt - men effektivt.


Precis så gjorde jag en dag i veckan som gick - och upptäckte att rädslan försvann.

Vad var jag rädd för?

Ja det behåller jag för mig själv.

Tror att det inte spelar någon roll.
Det handlar alltid om att våga möta sin rädsla för att avslöja vilka spöken det skapats i ens tankar....




Av Kaela - 24 januari 2016 11:45

 



Du är inte den första att kanta din väg med tårar
Du är inte den första att undra vad meningen är
Du är inte den första att ristas av ångest,
att skälva i djupet
inför livet och dess obegriplighet


Före dig har din moder gråtit
alla dina mödrar i tusende år
jorden känner smaken av dina tårar
som den känt alla tårar förut


Ditt liv är inte det enda, inte det första
att vara svårt
Inte ens svårast är det


Därför är du inte ensam när du gråter
Deras ögon följer dig, de känner vad du bär
I dig finns deras styrka
och du ska resa dig som de

 
På botten av den brunn som är din själ
på botten under alla dina tårar
glimmar styrkan som en ädelsten
Du tömmer brunnen endast för att kunna
hämta stenen
som en släktklenod i gåva ifrån dem
som burit vad du bär
och övervunnit

Okänd poet
Av Kaela - 24 januari 2016 08:16

    




Eftersom jag inte är någon riktig vän av kyla drar jag en lättnadens suck idag när temperaturen krupit upp över nollan.
Håller utan tvekan med om att något bland det vackraste man kan se är gnistrande vita vidder där frosten klätt grenarna på träden med brodyr.

Men kroppen mår definitivt bättre när det inte är fullt så kallt som det varit de sista veckorna.


I Sverige har vädrets påverkan på hälsan inte studerats i så stor utsträckning, men i många andra länder i Europa och i Japan och Australien är intresset stort för  hur vädret påverkar hälsan.


Det finns något som kallas Monica-studien i Sverige som har påvisat samband mellan temperaturförhöjningar och ett ökat antal hjärtinfarkter.

Och som jag har förstått det är det inte samma sak när temperaturen dalar.

De flesta av oss håller med om att humöret svänger med vädret.

 Men det är faktiskt så att vädret  även kan vara orsaken till allt från dina sömnbesvär och migrän till dina stela leder och förkylningar


Visst  är det bra för alla som länge har tyckt sig märka att vädret påverkar deras hälsotillstånd faktiskt kan få det bekräftat av vetenskapen.

Bio-väderrapporter vore inte så dumt i Sverige.

Finns bland annat i Tyskland har jag förstått där man till och med   ser vädersamband som så viktiga  att man på sjukhusen ställer in vissa typer av operationer vid speciella väderlägen.


Det var lite vädertankar och jag tror helt visst att vi alla påverkas av vädret på olika sätt.


Kyla gillar ju många av oss inte - men hetta är inte så mångas favorit fdet heller tror jag.

Runt 20 grader och sol gissar jag är ett väder som många av oss mår bra i - både psykiskt och fysiskt.

Nu är det inte så vanligt väder nånstans på vårt klot.

Så - det gäller att lära sig gilla läget.

Just nu kan vi vara glada att vi inte drabbats av stormen som lamslår flera stora städer i USA.


Så idag hälsar jag de gråa låga molnen välkomna!

Önskar innerligt att DU också kan gilla läget- oavsett vädret på just din ort.


Här kommer morgonens citat:


"Mänsklighetens räddning ligger enbart i att man gör allting till allas angelägenhet."


Alexander Solsjenitsyn




Av Kaela - 24 januari 2016 08:08

 



Idag är det den 24 januari och Erika har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar också DIG som har födelsedag idag!


Önskar er en dag full av överraskningar!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards