Alla inlägg den 30 januari 2016

Av Kaela - 30 januari 2016 20:06

 



Många tankar rör sig inom mig idag!

Kan man känna sorg när någon jag aldrig träffat i verkliga livet gått bort?

Ja, det kan man bevisligen.

Kristina har funnits med nästan sedan jag startade min blogg 2007.

Och vi har utbytt många funderingar utöver att vi läst varandras bloggar.

Jag har ett halsband som Kristina har gjort.

Det känns fint att veta att hon har satt ihop pärlorna - och den lilla ängeln längst ner.
Men tomheten ekar!


Tänk så nära varandra vi kommer så här på nätet.

Här visar vi det vi kanske aldrig visar för människor som finns omkring oss i vår fysiska närhet.

Här delar vi oro, glädje och sorg!


Det gör vi ju med dem vi har omkring oss också.

Men kanske inte så helt utan mask som det ofta blir här.


Jag har aldrig förut funderat öäver detta...men nu blev det plötsligt aktuellt.

Vad händer med Kristinas blogg?

Där jag vant mig att komma och gå som en vän.


Det finns faktiskt möjlighet efter vad jag förstått att lå¨ta bloggen ligga kvar!

Men som avslutad.


Jag har sett en och annan sådan blogg.


Nu är det kväll och dags för en stunds TV och sedan är jag nog färdig för sängen.

Därför önskar jag DIG nu en skön fortsättning på kvällen och en natt med vackra drömmar.


Här kommer kvällens citat för den som vill:


"Jag anser att sorgen är den mest upphöjda känsla varav människan är mäktig. Bakom glädjen och skrattet kan ett rått, hårt och känslolöst temperament dölja sig, bakom sorgen döljer sig aldrig annat än sorg … och bakom sorgen finns det alltid en själ."


Oscar Wilde

Av Kaela - 30 januari 2016 15:21

 



Det är med stor sorg jag läser meddelandet på Facebook att Kristina har gått sitt sista steg på jorden.

En kär bloggvän sedan flera år som jag aldrig fått möta i verkliga livet men delat många tankar med.

Jag tror att det finns de bland mina kära bloggvänner här som också har följt och berörts av Kristinas öde!

Här hittar du Kristinas blogg som på slutet fördes av hennes barn


Jagf är s¨tacksam för den betydelse Kristina fick för mig - och också innerligt tacksam för hennes barn som fört bloggen vidare när sjukdomen omöjliggjorde för Kristina att göra det själv


Av Kaela - 30 januari 2016 10:32



 

Här är det min dotter och dotterdotter som njuter av en kram



De flesta av oss håller nog med om att vi mår väldigt bra av att bli rörda vid.

En klapp på axeln, en smekning över vår kind....eller en kram.

Det är något som vi behöver varje dag.

Och det är ju inte så illa att dela ut närhet för det är nog den mesta win-win situation jag känner till.

Du kan inte röra vid en annan människa utan att själv bli rörd vid.


Att det utsöndras oxyticin - måbra-hormon  vid beröring vet nog de flesta av oss - men det finns  ny forskning som visar att det inte bara är oxyticin som utsöndras.

Vi är också utrustade med  tunna nervtrådar, så kallade CT-fibrer, som också reagerar på vänlig beröring.


Förutom att det ä'r så otroligt mysigt att få en kram - eller att ge en - vilket ju faktiskt är samma sak så har oxiticinet som frigörs otroligt m¨ånga och jag tror jag törs säga livsviktiga funktioner.


Se bara här:


Upplevelsen av smärta dämpas.

Socialt beteende stimuleras.

Igenkänning och bindning underlättas.

Skapar välbehag.

Produktionen av stresshormonet kortisol minskar.

Puls och blodtryck sänks.

Skapar lugn och tillit.

Stimulerar näringsupptag och tillväxt.

Motverkar inflammationer och stimulerar läkande processer.

Dämpar rädsla, bland annat för främmande individer.

Benägenheten att interagera med andra individer ökar.


Ganska fantastiskt - eller hur!

Så - vad hindrar oss från att kramas, ge en lätt beröring på annat sätt?

Ja det kan man verkligen fråga sig!


Slutar de här tankarna med uppmaningen - rör vid varandra - det är livsviktigt!

Av Kaela - 30 januari 2016 09:22

 



Lite ovant - men faktiskt så är det solen som möter när jag ser ut genom fönstret.

Anande den redan tidigare - men nu börjar den få överhanden.


Solen och  ljuset, det är något stort och viktigt


Livgivare!


Utan ljus inget liv!

Ljus finns det ju faktiskt även i mörkaste december.

Men så kort och så litet.

Vi har längtat så länge.

Till ljusa morgnar och till sol!

Ta hand om DIN dag - denna dag med en försiktig sol!


Här kommer morgonens citat:


"Det finns en spricka i allt.
Det är så ljuset kommer in."
Leonard Cohen


Av Kaela - 30 januari 2016 08:45

 



Grattis på namnsdagen idag den 30 januari Gunilla och Gunhild!


Grattis säger jag också till dig som har födelsedag idag!


Önskar dig som firar bemärkelsedag en ljus och glad dag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards