Alla inlägg den 13 februari 2016

Av Kaela - 13 februari 2016 20:45

 



För någon vecka sedan mötte jag ett gammalt par i mitt arbete


Ja de är ovanligt gamla och ovanligt kloka skulle jag vilja säga.

Han är 97 år och hon är 95.

De har vandrat tillsammans i 72 år.

Kan du tänka dig det?


Jag frågade: Om man har levt så länge tillsammans  - blir det inte till sist så att man känner varandra så väl att man inte har något mera att upptäcka hos varandra?

Mannen svarade? Nej du flicka (jag tackar för det, inte många som kallar mig flicka längre) man utvecklas hela tiden..oavbrutet.

Inte är det mycket likhet med den gamla kvinnan här i fåtöljen bredvid min och den 23 åriga jäntunge jag gifte mig med.

Det är fortfarande spännande!.


Han har ju rätt!

Vi utvecklas hela tiden.
Tänk om vi tog fasta på det hos varandra - och dessutom ser det som något spännande.

Då skulle nog  många äktenskap räddas.


Jag har hört många säga att de skildes för att de utvecklades åt olika håll.

Men tänk om det är så - att det beror på hur man tar det.

Om jag tycker det är spännande att det dyker upp en ny sida hos den jag delar livet med - eller om det är något som gör att jag drar mig undan.

Klart att vi förändras.....och vilken tur att vi gör det.

Och vilken gåva.

Som vi behöver ta vara på hos varandra!


Nu är det lördagkväll  - en skön sådan även för DIG hoppas jag!


Önskar att DIN kväll ska bli fylld av ögonblick som du kan spara och ta med dig när du ska gå och sova.

Då känner du tacksamhet och sover jättegott!


Här kommer kvällens citat:


"

"Varje människa föds med en unik klang. 
För att inte bli ostämd måste hon följa sin natur."


Stefan Whide


 


Av Kaela - 13 februari 2016 17:19


 


Kramar är nog bland det mysigaste som finns.

Det tror jag att vi alla tycker.

En öppen famn - utbredda armar - närhet - doften av en annan människa - nära mig.


Men - det finns något jag skulle vilja kalla för pliktkramar!

Det är inte lika mysigt - faktiskt inte mysigt alls.

Om den öppna famnen inte kommer från hjärtat då går man vidare med en lite besviken känsla.


Jag vill inte ha en snabb och stel kram - och jag vill inte dela ut sådana kramar heller.

En kram ska ge luft under vingarna, färga stunden i ljusa färger !

Sann och ärlig närhet fungerar så!

Det lyfter oss, det gör oss synliga - både för oss själva och andra.


Som människor är vi bräckliga och vill alltid känna oss skyddade. Inget tillhandahåller detta bättre än en kram!
Den säger oss att vi inte är ensamma, någon är med oss.


Kramen är ett väldigt speciellt sätt att röra vid varandra, och gör att vi accepterar oss själva  bättre och känner oss mer accepterad av andra.


Detta gäller när kramen står för något.

Om jag själv upplever att den som gör en åtbörd för att kramas bara gör det "för att det ska så vara"- ja då sträcker jag istället fram handen.

Att möta en annan människas hand är inte så dumt det heller.

Det är att bli rörd vid och röra vid precis som kramen - men kramen tar känslan ett steg längre....och därför tillhör den i mina ögon ett djupare uttryck som vi ska vara rädda om.





Av Kaela - 13 februari 2016 09:07





 


Över jul gladde oss denna amaryllis med två stänglar översållade med vackra blommor.

När de vissnat ställdes den i gästrummet bakom engardin för att stänglarna skulle få vissna ner och ge kraften tillbaka till löken så den (förhoppningsvis) får glädja oss nästa jul igen.

Förra helgens städning avslöjade en ny stängel - med knopp.

Då åkte den förstås in i centrum av hemmet igen - och idag ser den ut så här!

Man kan säga att det var en riktigt överraskande bonus!










Av Kaela - 13 februari 2016 07:34

 





Jag tror inte den människa finns som inte vill ha en förändring av något. I sitt liv. På sitt jobb. I sin familj. I sin omgivning, grannskapet, staden som är vår boplats eller orten och landet som är vårt - för att inte säga i hela världen.


En och annan människa har fått förmånen att hamna eller vara i en sådan position att den kunnat bli orsaken till stora positiva förändringar som berör oerhört många.


Men de flesta av oss har fullt upp när det gäller att förändra oss själva.


Att göra om sig själv.

Men hur?
V
isst kan vi läsa böcker och gå på smarta seminarier eller kurser, men de tar slut och då är vi tvungna att hantera verkligheten alldeles själva. Utan lärare, gurus eller klasskamrater. Då är det lätt att halka tillbaka i gamla vanor.

Men vi kan förändra oss själva!
Även om åren rullat på och blivit ganska många.
Självklart är det lättare då man är yngre och vanans hjulspår inte blivit alltför djupa.
Men det är verkligen inte omöjligt även senare i livet.

Du kan bli vad du vill - nästan - oavsett när du beslutar dig för det.
Nu menar jag förstås inte att du kan bli balettdansör av klass eller alpin skidåkare när du kommit fram till pensionen. Även om jag inte vill säga att det är omöjligt.
För omöjligt är ett förbjudet ord då det gäller att förända sig själv.
Läste om en kvinna som i sin ungdom innerligt gärna ville bli au-pair.

Men hon lät omständigheter hindra.
Undan för undan kom nya omständigheter till som gjorde det omöjligt -ur hennes aspekt.
Ett år efter pensionsdagen gav hon sig iväg till USA: Och blev en älskad au-pair - mormor i en ung familj!


Ingen av oss vill väl ligga på vår dödsbädd och konstatera att vi aldrig försökte bli den vi innerst inne vet att vi är.
Att mödan för att nå dit förskräckte oss och fick oss att stanna i växten.

 Förändring är svårt. I synnerhet förändringar som gäller livsstilen. En varaktig förändring kallas vana. Och måste bli ett med vardagslivet för att fungera.

Att förändra tar inte tid,men att skapa e
n ny vana tar tid.

Vi säger ofta: Men det är sådan jag är.....
Okey...men vad vill du bli?

Sätt igång och gör en vana som för dig till målet av en varaktig förändring.
Du kommer att halka tillbaka ibland-gamla vanor fungeras så att de liksom håller fast oss - men stanna inte där.
Fortsätt - för att bli den som överensstämmer med det mönster som du vet finns inristat i dig.
Skyll inte på omgivningen eller omständigheterna.
Se till att bli den du egentligen är!
Du har kraften!


Nu ska jag avsluta dessa morgonfunderingar  med att önska DIG en fin lördag - precis så som DU vill ha den!


Och ett citat att ta med dig ut i dagen får du här:



"Livet handlar inte om att vänta tills ovädret går över
utan det handlar om att lära sig dansa i regnet."
Irländskt ordspråk













Av Kaela - 13 februari 2016 07:27

 



Idag är det den 13 februari och Agne och Ove har namnsdag!


Stort grattis till er!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag!


Se till att få en riktigt härlig bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards