Alla inlägg den 12 mars 2016

Av Kaela - 12 mars 2016 18:50

    



Ni som har läst mig ett tag vet att jag ibland "fastar" på ett ord.

Just ikväll är det ordet "förtroligt" som har bott i mina tankar under dagen och fortsättningsvis även nu - när mörkret sänkt sig.


Visst är det ett ord som ger goda associationer.

Att vara förtrolig med någon handlar ju om att våga tala om det mesta - förtroende....att det stannar mellan de väggar där det avhandlas.

Jag tror vi alla behöver en vän som vi vågar vara förtroliga med.

Där vi inte behöver censurera oss själva utan vågar vara den vi är - säga saker som vi upplever dem.

Både orden förtrolig och förtroende handlar ju om att att innan man vet före...hålla för troligt -  förtroligt -  att jag blir mottagen som en vän och av en vän som jag kan lita på.

Förtroende handlar om att tro innan jag vet även det, att dig kan jag lita på.

Att du lyssnar och behåller för dig själv.

Och att du finns där för mig då jag behöver dig.


När jag ser mina tankar i skrift på det här sättet tänker jag att det måste vara något av det allra viktigaste för oss att ha en sådan vän.


Jag hoppas DU har det och jag önskar DIG en fin kväll och en god natts sömn.


Här kommer kvällens kloka citat:



"Lita på att människor vill dig väl och de kommer att vara sanna mot dig; behandla dem med respekt och förtroende och de kommer att ge dig detsamma."


Ralph Waldo Emerson




Av Kaela - 12 mars 2016 16:16

 



Min syn som ständigt blir sämre gör att jag inser att jag läst min sista pocketbok.

Men bokrean gav mig möjlighet att köpa några inbundna dyrare böcker.

De har ju större bokstäver och med rätt ljus kunde jag läsa åtminstone den bok jag just läst.

"Mina pappa Ann-Christin av Ester Roxberg.

Dotter till prästen Åke Roxberg som i den senare hälften av sitt liv vågar komma ut med att han hela livet upplevt sig som en kvinna i en mans kropp.


Det är en ömsint och kärleksfull bok om en mycket speciell pappa.
Och jag rekommenderar den till alla som inte läst den.

Förutom att den behandlar ett riktigt ämne av någon som upplevt det hon skriver om in på bara skinnet så har hon ett förunderligt vackert och poetiskt språk som jag fullständigt hänförs av.

Jag tror att hennes pappa måste känna sig verkligen glad över dotterns bok om hans liv.

Även om hon inte alls undanhåller läsaren sin egen smärta - och sin längtan - efter den pappa hon en gång hade.

Ett rent nöje att njuta av Esters formuleringar och metaforer.


Just nu kanske du också kan hitta den på bokrean...eller i efterdyningarna av densamma.

Det var vad jag gjorde...på Universitetsbokhandeln i min stad.





Av Kaela - 12 mars 2016 13:38

 


Häromveckan råkade jag hamna i ett sammanhang där dödshjälp var på tapeten.

Argumenten för dödshjälp ven i luften medan jag satt och funderade över orsaken till den här debatten överhuvudtaget.

Är det vårt starka behov av att kontroll som lett till den?

Jag tycker mig ha märkt att det oftast är friska, starka människor som är vana att kunna välja elbolag och mobiloperatör som vill se en legalisering av dödshjälp, inte de sjuka och svaga.

Vi har tidigare insett att döden är kontrollbehovets absolut ofrånkomliga gräns.

Vi dör antingen vi vill det eller inte.

Men då kommer tanken hos en och annan att jag kan ju ändå välja bakvägen...gå lite tidigare...lämna festen medan den är som bäst...

Jag tror att HELA vårt liv är viktigt och betydelsefullt.

Även den allra sista biten där jag kanske inte kan klara mig själv.

och smärtan som kan vara en del av detta vet jag ju att jag kan få läkarhjälp med idag.

 

Varje aspekt av ett människoliv är ett vittnesbörd om hur det är att vara människa.

Även den allra sista biten.

Av Kaela - 12 mars 2016 08:31

 


Om vi går ut och tar av oss skorna idag kommer det att kännas kallt....men snart....

Visst är det en sommardröm - gräs under bara fötter....

Och det kommer...lita på det.


Förväntan är en viktig drivkraft vi behöver, lika viktig som vår fantasi.

Vad skulle ske om vi slutade att vara förväntansfulla?

En skrämmande tanke -eller hur?


Än är sommaren en dröm och en längtan.

Men våren börjar möta oss med små tecken....såg några små hårt knutna tussilagoknoppar förra veckan.

Inne på gården utanför mitt arbete.

Hade lite svårt at bestämma vad det var för slags knopp, men mindes sedan att just där brukar det komma tussilago om våren.

Kanske ett minne sedan huset var dagis för så där en trettio år sedan.


Vi längtar och vår längtan får näring av dessa små tecken att vi ska få en vår och en sommar också i år.

Det kommer att gå fort - så håll i just den här dagen.

Njut av marssolen som nog kommer att visa sig både lite här och där under dagen.

Natten har varit kall liksom de sista nätterna, men säkert kommer vi att kunna stanna till en stund idag - i lä - och känna att solen värmer.

Och inse att det är underbart att leva - en marslördag - på jorden.


Önskar DIG en underbar lördag med ljus och glädje.

Ta emot DIN dag - skapa en toppendag!


Här kommer morgonens citat:



"Skillnaden mellan en optimist och en pessimist?
Optimisten skrattar för att glömma,
medan pessimisten glömmer att skratta."
Tom Bodett








Av Kaela - 12 mars 2016 08:25

 


Heter du Viktoria har du namnsdag idag- lördagen 12 mars.


Stort grattis till dig!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Önskar alla er namnsdags och födelsedagsbarn en strålande firardag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards