Alla inlägg den 23 mars 2016

Av Kaela - 23 mars 2016 21:30

 



En gång i tiden - innan människor hade klockor - var de ändå inte ovetande om vilken tid på dagen det var.

Ganska faschinerande.

Men faktum är att vi inte är så dåliga på det heller.

Många av oss vaknar vid samma tid på morgonen, oavsett om det är arbetsdag eller ledig dag  - blir lunchsugna vid ungefär samma tid - och känner för att gå isäng  - vid samma tid varje kväll.


Sen solen gick upp i morse har den vandrat över himlen  från öster - för att gå ner i väster.

Det lär inte stämma totalt - men vi tycker om att tänka oss det så.


Vilken vandring!


Vilken fantastisk sol!

Och tänk hur mycket den bestämmer av vårt liv.
Egentligen all, för om den slocknade fanns det snart inget liv kvar på jorden.


Solen är ofantligt stor med jordiska mått mätt. 
I diameter mätt är den 109 gånger så stor som jorden.

Det kan vi drömma om när vi så småningom går isäng.

Och tänka på  - i morgonbitti när den väcker oss till en ny dag.

Vet inte om det blir en grå dag som idag - men oavsett - solen är där - annars vore det mörkt som på natten.


Önskar DIG en god natt!


Här kommer kvällens citat:



"Det finns saker som är så allvarliga att man måste  få skratta åt dem."
Niels Bohr




Av Kaela - 23 mars 2016 18:02

 


Hemma riktigt tidigt idag.

Har dessutom hunnit med att uträtta ett par ärenden.

Har jobbat sent så många kvällar nu så jag nästan känner det som om jag är på rymmen när jag går i "normal" tid!


Härligt med lite påskledigt snart.

Som en dubbelhelg. Fyra dagar!


Jag som älskar mitt arbete och delvis ser det som ett sätt att leva har det ju bra.

Och jag får ihop mitt livspuzzel även om också jag blir förskräckt ibland över hur många timmar utöver åtta timmar om dagen som jag arbetar varje månad.

Men jag hinner ju faktiskt det jag vill göra dessutom.


Många har inte tid och framför allt inte ork.

Men - det finns de som tröttnat på vardagsstress – och som faktiskt gjort något åt det. I USA kallas de för ”downshifters”.
De är människor som frivilligt valt att lägga in en lägre växel på sin framfart genom livet. Som är beredda att byta pengar mot tid.

Jag kommer att göra det inom en inte alltför avlägsen framtid.

När det är dags för pension.

Men de som gör det under sina aktiva år är förstås något helt annat.

Det är något att tänka på när barnen är små och hela deras "hemmatid" innan de lämnar boet.

Vore väldigt kul om ni svarade i kommentarsform om hur ni ser på detta.





Av Kaela - 23 mars 2016 15:35

 




Vårljust landskap med smältande snö,
gråa åkrar i sol och tö,
anande, väntande odlarens frö —


älvens frigjorda, vårstarka brus,
eldar i skymmande påsknattsljus,
högtid och andakt i åldrigt Guds hus —


helgdag och fred över hembygdens jord,
påskliljors sken över dukade bord,
väckande tankar och värmande ord —


allt som själar och hjärtan berör,
värt att minnas och tacka för.


Joel Rundt

Av Kaela - 23 mars 2016 06:06

 





Nu har vi kommit till Dymmelonsdagen i stila veckan.

Fram till och med påskaftonen kallas det dymmeln.

Man ville inte att kyrkklockorna skulle låta så starkt låta under dymmeln så därför virade man in klockornas metallkläppar i tyg eller ersatte dem med trästavar.
Man kan undra varför man säger dymmeln om denna perioden - men kanske därför att ordet dymmel i fornordiska hette dymbil som betyder stum.

Traditioner är ibland så gamla att man glömt varför de finns - men det är då man får gissa - och denna gissning är inte så långsökt.


Jag ska erkänna att min kropp inte riktigt var med på noterna idag  när jag vaknade.

Gårdagens festförberedelser och fest på jobbet tar ut sin rätt.

Skönt att veta att det kommer folk och hjälper till med ommöbleringen och städningen.


Himlen utanför mitt fönster är frå och så lär påskhelgen bli enligt SMHI. Med undantag för påskaftonen då vi på många platser i vårt avlånga land är utlovade sol.


Men en ny dag är det - en dag att göra det bästa av.


Önskar DIG en underbar onsdag - en dag då du känner att oavsett hur livet ser ut för DIG just nu- så är det livet- och det är en gåva!


Här kommer morgonens citat:


"Hygglighet är som luften i däcken - 
den kostar ingenting 
men gör resan angenämare."

Okänd tänkare



Av Kaela - 23 mars 2016 06:01


 


Gerd och Gerda har namnsdag idag den 23 mats!


Stort grattis!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!

Se till att ha en riktigt fin dag

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards