Alla inlägg den 25 mars 2016

Av Kaela - 25 mars 2016 16:32

Inte en trans så långt ögat kan nå. Men jag förstår dem. Det blåser hslv storm med is i vindbyarna! Nåja, lite överlevnsdsövningar är inte fel det heller?

 

Av Kaela - 25 mars 2016 07:35

 


Det är påsk - och den allra första påsken i mitt "mammaliv "då alla våra barn är upptagna på annat håll.

Vid tanken på att sitta här ensamma (oavsett hur mycket vi gillar varandras sällskap) bestämde min man och jag att vi ska göra något som vi talat om i många år men som vi aldrig lyckats klara av.


Vi ska åka till Hornborgasjön.

Och de flesta av oss vet nog vad som händer där just nu.


Tranor, tranor och åter tranor.

Och en massa arangemang just under påsken som du kan se om du går in på länken.

Så ska vi sova över på en herrgård.

Njuta av lite god mat och vackra omgivningar tillsammans.


Det känns riktigt spännande.

Det är först imorgon vi besöker Hornborgasjön.

Idag ska vi resa och sedan ha det riktigt gott.


Jag hoppas innerligt att DU har något sdom gör att DU ser fram emot påsken med glädje.

Jag önskar DIG en långfredag just så som DU vill ha den!


Här kommer förstås ett citat att ta med oss ut i dagen.


"Kärleken skulle inte ha förklarats gudomlig om den inte ofta hade uträttat underverk."


Abbé Prevóst



Av Kaela - 25 mars 2016 07:21

    

Bilden lånad från Google



Idag är det - förutom att det är långfredagen - även Maria bebådelsedag!

Och ingen har namnsdag!


Bebådelse handlar om att göra klart något.


 Bebådelsedagen kallades i folkmun för ”Vår Fru-dagen” (eftersom jungfru Maria kallades Vår Fru) och ”Vår Fru” slarvigt uttalet blir ”våffer” som blev våffeldagen.

Så vill du - kan du ålocka fram våffeljärnet och äta våfflor till frukost!


Vårfrudagen – Marie bebådelsedag – har i kristna länder firats sedan 600-talet. Den infaller den 25 mars, nio månader före juldagen då Jesus föddes. Jungfru Maria fick denna dag besked av ärkeängeln Gabriel att hon var havande.




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards