Alla inlägg den 11 april 2016

Av Kaela - 11 april 2016 21:00

    




En smärta som spränger i bröstet.

En molande värk i magen.

Så beskrev kvinnan jag talade med i morse sin situation som sviken.

Att bli sviken gör förfärligt ont  och tar sig ofta rent fysiska uttryck - så som sorg och smärta har för vana att göra.


Det är som att själva livet stannar upp - trots att tiden går vidare....


När allt i livet tycks fungera, när våra planer och drömmar går i uppfyllelse vaggas vi lätt in i föreställningen att detta skulle vara något självklart.


Men livet är en backig väg....

Och består av många oförutsebara saker bakom kurvan...


Och så står vi där - slagna.

Det känns som vi aldrig mera ska kunna skratta och ändå har jag upptäckt att  många gånger finns det en dubbelhet i sorgen.

Man kan vara glad och skratta trots att man också är förtvivlat ledsen.


Någon har till och med sagt att "sorgen är den djupaste ära som glädjen kan få".


Och man kan vara tacksam, trots tomhet, saknad eller oro.

Vilken prisma vårt känsloliv är!

Och vilka rikedomar det ger oss.

Faktiskt också i den svartaste stunden - det är ju där vi verkligen känner livet - att vi lever - in på bara huden.

När vi föds är vi som en stor öppen bok oskriven. En oerhört stor mängd information ska lagras och präglas in under en relativt kort tid.

Och kanske är det just sidorna som är skrivna med sorgens svarta färg som ger tyngd åt glädjens sidor....


Med de här funderingarna önskar jag DIG en godavslutning av DIN dag och en god natts sömn så småningom.


Här kommer kvällens citat:



"Det är mycket sällsynt eller nästan omöjligt att en händelse kan vara negativ ur alla synvinklar."



Av Kaela - 11 april 2016 06:04

 


Ta vara på stunden läste jag häromdagen.

Sådana påminnelser kan i varje fall inte jag få för mycket av.

Så lätt att bara låta stunderna glida in i det förgångna,


Men hur tar man vara på stunden.

Jag tror att det inte finns något annat sätt än att stanna upp nu och då.


Den här stunden - den kommer aldrig igen.

Lätt att låta den fyllas av tankar på stunderna som väntar under dagen som ligger framför.


Jag tror jag törs säga att jag har verkligen insett att ju mer  jag vågar ta emot stunderna med öppna händer och i förvä ntan desto mer ger de mig!


Hur är det egentligen? Skapar vi oss själva eller hittar vi oss själva?
Om vi antar att vi redan är en viss person kommer livet och dess stunder lätt bli slentrian.

Men om vi tänker att jag skapar mina tankar just den här stunden.

Istället för sega måndagsmorgontankar skapar jag tankar av tacksamhet och av förväntan som öppnar dörren just till denna stund - detta ögonblick av livet.


Jag önskar DIG av hjärtat en härlig måndag.
En dag när DU känner att du är - mitt i det som händer - och att DU är bra liksom stunden som möter dig!


Här kommer morgonens citat:



"Vad du ytterst behöver är att uppleva – eller tro dig uppleva – att du behövs."



Av Kaela - 11 april 2016 06:00

 


Idag är det måndagen 11 april och Ulf och Ylva har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar också DIG som har födelsedag idag!


Ha en fantastiskt bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards