Direktlänk till inlägg 21 april 2016

Våga tänka annorlunda idag

Av Kaela - 21 april 2016 05:35

 




Jag tänker, alltså finns jag.
Så sa 1600-talsfilosofen René Descartes ...och det rann mig i minnet under morgontimmarna idag.

Sen är ju den stora frågan - vad tänker jag på?

Vad är det som fyller mina tankar idag?


Enligt forskningen så tänker vi samma tankar idag som igår till 90%.

Inte undra på att vi lätt fastnar i samma upptrampade, gamla hjulspår.....


Och 80 procent om tankarna om oss själva lär vara negativa.
Negativa!

Tänk om vi kunde öva oss i att tänka lite nytt, och tänka lite snällt istället?

Varje ny morgon - varje nytt ögonblick - är en ny start. 
Idag är ett resultat av de tankar vi tänkte igår, och morgondagen föds ur de tankar vi tänker idag. ...

Det gäller det att hitta nya tankar...tankar som befruktar och ger nytt mod när tröttheten tar överhanden..när allt går emot och ljuset i livet blinkar oroväckande...


Vad vi än läser - vad vi än hör så sysslar vår hjärna med frågeställningar ”Vad betyder det här?” eller ”Vad ger jag det här för mening?”
Beroende på vilket tillstånd vi befinner dig i så kommer vi att ta olika beslut. Kvaliteten på vårt beslutsfattande skiftar i takt med att ditt tillstånd gör det.


Våra beslut startar alltså i våra tankar.


Det som vi mestadels tänker på är det vi ofta brukar tala om.

Samma gäller för det omvända.  

Det som vi mestadels talar om är sådant som vi ofta tänker på.

Det som redan finns i huvudet ger oss associationer, som ger oss tankar som liknar de tankar vi redan tänkt och som vi är vana vid.


Dessa leder i sin tur till andra besläktade eller närliggande tankar.

På så vis föder våra tankar hela tiden nya liknande tankar.


Så viktigt då att möta nya människor så att nya samtal ger oss nya tankar....så att inte varje dag i våra liv blir ett eko av igår.


Att vi läser böcker vi inte brukar läsa - eller kanske ser en ny typ av TV-program.

Att finnas är inte nog - beviset för att vi gör det är ju ATT vi tänker - men det är VAD och HUR vi tänker som säger om vi verkligen lever.


Önskar DIG en dag när DU ränker tankar som får DIG att må bra!


Här kommer morgonens citat:


"Inget problem klarar angreppen från oavbrutet tänkande."

Voltaire



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards