Direktlänk till inlägg 16 maj 2016

Mod är att våga - trots sin rädsla

Av Kaela - 16 maj 2016 18:36

 



Sitter och väntar på sent besök på jobbet . och känner att det känns lite kymigt att vara ensam i det snart 200-åriga huset.


Att vara rädd.

Jag tror det är en av de vanligaste känslor vi människor har.


Att vara rädd är ok bara inte rädslan får bli av det där fäörlamande slaget som hindrar oss att leva.


Paradoxalt nog är det så att det krävs mod att erkänna att man är rädd.


Så man kan faktiskt vara rädd och modig på samma gång.


Rädslan är ofta framtidsinriktad, vilket innebär att vår oro är riktade mot eventuella hot eller negativa upplevelser som ännu inte har skett.

Tandläkarbesöket, tentan, mötet med någon man inte känner sig bekväm med - det som ska hända inom en viss framtid.


En del av våra rädslor är vad jag skulle vilja kalla friska och naturliga.

Om jag går ensam hem mitt i natten bör jag lyda min rädsla och inte gå genvägen genom parken.

När det är halt ute bör jag både promenera och köra bil försiktigt och med omdöme.

Du kan säkert hitta flera tillfällen där rädslan faktiskt är en god vägvisare.


Men när det börjar störa hur vi vill leva våra liv, då behöver vi göra något åt det.

Kanske se vår rädsla i ögonen.

Konstatera vad som är rimligt.


Själv har jag ett litet knep.

Jag tänker: "Vad är det värsta som kan hända"

Och då visar det sig ofta att det där värsta knappast är troligt.

Och jag kan hantera det som gör mig rädd.


Hittade en gång en dikt som jag inte vet vem som skrivit - men som jag tycker mycket om som handlar om just detta:


Man vågar mer än vad man vågar
Världen kan vara mycket mer
om man bara vågar kasta sig ut

Jag är jätterädd
Men jag är inte rädd
för att vara rädd
Utan ser det
som en del av Livet

Man kommer aldrig att sluta
att vara rädd
Alla är rädda

Skillnaden är att de som lyckas
med det de vill
vilar i rädslan
Istället för att låta
rädslan hindra dem

Och för varje gång man går över gränsen
för det man vågar
Lär man sig
vilken energi det ger

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards