Alla inlägg under maj 2016

Av Kaela - 22 maj 2016 18:29

 

 

 

 

Förstår vi varandra vi männskor.

När vi talar samma språk förstår vi varandra förstås.

Éller?

Vi vet ju att ord har olika betydelse för oss.

Varje individ kanske har sin tolkning av ett visst ord-hur blir det då med förståelsen?

 

Kanske kan jag belysa vad jag menar med en bild av ett äktenskap mellan en man och en kvinna.
Mannen är nöjd, tycker att allt flyter på.
Kvinnan tar ansvar, löser problemen, väntar på att det ska bli bättre.
Hon tycker att hon gör allt vad hon kan för atttala om vad det är hon är missnöjd med, utan att något förändras.

Visst hör han vad hon säger - men har samtidigt sin inre dialog: "Har hustrun kanske ägglossning eller ens . en dålig dag - eller"

Han lyssnar inte till vad hon verkligen säger efter hustruns röst  överröstas av smannens inre dialog med sig själv.

 

Så tror jag det ofta är när vi samtalar med varandra.
Vi hör inte - för vi försöker fundera på vad anledningen är till vad den endre säger istället för att lyssna - fråga för att få klargjort när vi inte är riktigt säkra på att vi är med.

 

Mannene i mitt exempel kommer att se ut som ett frågetecken om kvinnan tröttnar och vill bryta upp - och dessutom påstår (enligt honom) att de har pratat om detta problem flera gånger.

 

Så viktigt att vi lyssnar - inte bara hör!

Dessa tankar kom till efter att jag ofrivilligt lyssnat på två personers samtal från en balkong i närheten av vår,då jag försökte undeläsa en bok.

 

Nu är det söndagskväll och jag hoppas att DU är nöjd med din helg!

 

Jag är nöjd med min trots att den varit lågmäld och stillsam, men det var just vad jag behövde.

 

H'r kommer kvällens citat:

 

"Hitta roten till det goda och ge den näring"

Christel Tell

 

 

Av Kaela - 22 maj 2016 10:39

 


Visst blir man mörkrädd när man läser detta!

Att det verkligen är så här fick jag en liten inblick i då en av våra frivilliga berättade om att hon fått märkliga känningar i bröstet och vänster arm en sen kväll. Hon ringde sjukvårdsupplysningen som efter att frågat om hon tidigare haft hjärtbesvär och fått ett nekande svar, uppmanade henne att försöka avvakta och höra av sig om symptomen ökade.

 


En tid dessförinnan hade hennes man haft samma problem och då var mottangandet ett annat - man skickade en ambulans.

Läs gärna också här i artikel i Aftonbladet från förra året.

Hur länge ska vi som kvinnor finna oss i detta?

Av Kaela - 22 maj 2016 08:50

 

 

 

Tänk att det redan är söndagmorgon igen.

Jag tyckte det var det alldeles nyss.

Ändå ligger en fullmatad vecka emellan denna söndagmorgon och den förra.


Ju äldre man blir desto fortare går åren menar många – även om vi vet att ett år aldrig är kortare än 365 dagar.

Kanske kan en förklaring  vara att vi för varje nytt år adderar en allt mindre procent tid till vårt liv.

Eller kanske är det så att vi inte minns allt vi upplever på samma sätt som vi gjorde när vi var barn.

Men oavsett om vi hittar en förklaring eller inte, till att vi upplever tidens flykt mera intensivt ju längre vi gått på jorden så tror jag många av oss är beredda att skriva under på påståendet att tiden går snabbare när åren har blivit flera.


Nu har vi en ny dag att ta tag i.

Vi kan inte göra den längre - men vi kan göra den bättre om vi finns hä'r - mitt i sår söndag - just nu!


Här kommer morgonens citat:


"Varför har vi så bråttom? Den största bristen idag är tid. Livet är inget maratonlopp, det handlar om långdistans. Tänk att det som händer har en mening, även om det tar lite längre tid."

Okänd tänkare




Av Kaela - 21 maj 2016 22:37

 

 

 

Visst är månen fascinerande och än mer fascinerande kanske det är att veta att jorden är beroende av månen, och att det är ömsesidigt. Tror inte det är många som vet att det är månen som gör att jorden har en stabil bana runt solen.

Men däremot tror jag vi alla upplever magin i fullmånen som vi kan se ikväll.


Det är ljumt och skönt ute kunde vi konstatera under en kortare kvällspromenad.

En ganska lugn och stilla lördag har förflutit i vårt liv.
En dag när vi hunnit med varandra. småpratat och även tala om lite djupare saker.
Ätit gott och länge.

Hoppas DU haft en riktigt skön dag också!

Nu vill jag bara önska DIG en fin avslutning av dagen och en god natt!





"Det är i stillhet som kreativitet och lösningar på problem upptäcks."

Av Kaela - 21 maj 2016 12:32

 



De flesta av oss känner alldeles säkert någon form av otillräcklighet nu och då.

En rädsla för att inte duga.


Jag har alltid undrat om det inte är just den känslan som lig´ger bakom Nils  Ferlins ömsinta dikt: Barfotabarn.
Barfotabarn= har inget att komma med - får inte vara med.

Här kommer dikten:


Du har tappat ditt ord och din papperslapp,
du barfotabarn i livet.
Så sitter du åter på handlarns trapp
och gråter så övergivet.


Vad var det för ord - var det långt eller kort,
var det väl eller illa skrivet?
Tänk efter nu - förrn vi föser dej bort,
du barfotabarn i livet.
Nils Ferlin

Av Kaela - 21 maj 2016 07:01

  '

Bilden lånad från Google
För en tid sedan läste jag de här orden som fick mig att stanna till och tänka: "I mellanmjölkens land är det förbjudet att vara nöjd med sig själv."
Mellanmjölk i det här sammanhanget associerar jag till ordet lagom= inte för mycket och inte för lite....
Det blir lätt så att vi väntar på att andra ska ge oss det vi önskar, och när de inte gör det skyller vi på andra för att vi inte mår bra.
Vi går omkring och väntar på att chefen eller arbetskamrater, kanske helst båda delarna ska uppmärksamma våra prestationer och ge oss den efterlängtade klappen på axeln tillsammans med några ord om hur bra vi är.
Om vi har tur har vi en chef och kanske arbetskamrater som är bra på det.

Men om vi inte har det får vi inte glömma att uppskatta oss självsa.

Ja faktiskt även om vi har det.


Många av oss går omkring med en negativ självbild....jag kan inget....ser inte bra ut....är så eller så...

Ên bild som kanske har sina rötter ända nere i vår barndom där vi blev mer kritiserade än uppmuntrde.
Förr i tiden....ja inte alls långt tillbaka - så fanns det en slags uppfattning att man inte skulle säga till barn att de var duktiga, modiga, kloka eller att de var söta.
Man var rädd att det skulle göra barnet till en uppblåst egoist.

Att den slutsatsen är fel behöver jag nog inte ens nämna.
Men det är faktiskt så märkligt att trots att vi vet att det var fel så är de av oss som utsatts för mera kritik än beröm under sin barndom präglade av detta.
Det enda vi kan göra åt det är att "prägla om oss"

Det tar tid.
Men det är fullt möjligt!

Ta fem minuter varje morgon med att räkna upp det som är bra med dig!
Jag är säker på att det finns så mycket som är bra med dig att fem minuter får svårt att räcka till.
Gå inte och vänta på att finna lyckan vid slutet av vägen, ”när jag bara har…” , för dit kommer du aldrig. Det kommer alltid att finnas ett ”när jag bara har…”

Idag är det lördag och kanske är du ledig - låt den här dagen bli början till en ny positiv syn på dig själv!

Snart kommer du att uppleva att många runt dig upptäcker detsamma som du.
Att du är en fantastisk person!


Ha nu en underbar lördag!


Här kommer morgonens citat:




"Ingen fågel lyfter för högt om den lyfter på egna vingar. "
William Blake



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards