Alla inlägg den 19 juli 2016

Av Kaela - 19 juli 2016 10:39

 endastom  

 

 Idag strålar solen från en ganska molnfri himmel.

Och det aviseras högtryck.

Till alla semesterfirares glädje tänker jag.


Hade en underbar stund på balkongen mycket tidigt i morse medan solen gick upp.... så - ja - jag gick och lade mig sedan.

Läste igår kväll en gammal artikel från 2013 i Svenska Dagbladet på nätet.

Den handlade om en från redaktionen utkastad fråga om livet har en mening och

om alla de svar som kom in.

Inte oväntat var det ju många som beskrev livets mening från en andlig aspekt.

Att livet är en vandring inte från vaggan till graven utan från vaggan till någon form av evig fortsättning och/eller salighet som vi vanligen benämner himmelriket.
Jag delar den tron utan att ha en aning om vad himmelriket är - eller var det är.
Ett hem utöver allt vad hem vi mött och haft under jordevandringen vill jag gärna se det som.

"Som när ett barn kommer hem om kvällen" - Göte Strandsjös underbara sång handlar väl om en människa som upptäcker och möter Gud. Men så vill jag se att det blir då vi drar vår sista suck här på jorden...ett barn som möts av en öppen famn.....


Så var det en hel del  skribenter som skrivit om sin upplevelse av att livets största eller innersta mening är att leva det för andra....att det ger den absolut största livsglädjen....vilket jag verkligen stryker under och det är inte endast min tro och åsikt -  utan min erfarenhet- och jag har sett massor av andra människor göra samma erfarenhet!


Är det själviskt att vilja bli lyckligare?
Nja meningen med livet är i alla fall inte  - bara att vara lycklig.
Att vara del i en större helhet, att hitta större mål att leva och kanske dö för, att göra skillnad för andra än mig själv - det är själva ryggraden i ett lyckligt liiv skulle jag vilja säga!


Trenden i samhället idag är oroande nog en alltmer tilltagande jakt på att få det bra för egen del.
Men minst lika viktigt  är att känna ansvar för andra människor och för vår omvärld.

Att göra något för att hjälpa  medmänniskor i svårigheter, gör inte gott bara för andra  eller har effekter enbart på andras lycka utan gör också oss själva lyckligare.
Framför allt ökar det vår känsla av att ha hittat en mening med varför vi är här!

Och...... kanske är det den känslan som är den verkliga lyckan.


Det var mina morgonfunderingar som du fick ta del av- hoppas jag inte tröttade ut dig
Nu vill jag önska DIG en god fortsättning på  tisdagen den 19 juli 2016!


Ett klokord att ta med dig ut till badet eller var du nu ska tillbringa en soldag:


"Även i den minsta gåva måste du ha viljan att ge allt."

Dag Hammarskjöld











Av Kaela - 19 juli 2016 08:30

 


Idag är det tisdag 19 juli och det betyder att Sara har namnsdag!


Grattis till alla som bär det namnet.


Och grattis även till DIG som har födelsedag idag!


Gör en höjdardag nu alla bemärkelsebarn!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards