Alla inlägg den 13 augusti 2016

Av Kaela - 13 augusti 2016 22:13

 

 

 

Mörk augustikväll - och faktiskt lite regn men ganska varmt.

Många grannar sitter på sina balkonger med tända ljus. Prat och skratt!

Vi drar ut det sista av sommaren.

Härligt!


Vi har också gjort det men nu ska vi ta lite te och sedan krypa isäng (tror jag)


Önskar DIG en fin avslutning på DIN lördagskväll och en god natt så småningom när det är dags för dig att sova!


Ett klokt ord att ta med när du vandrar vidare...



"Medkänsla för andra börjar med godhet mot oss själva."
Pema Chödrön



Av Kaela - 13 augusti 2016 11:34

 

 

 

Ibland känns en tanke vi har fullständigt ny.

Och det är den säkert!

För oss!

Men det är då man blir överraskad av att andra människor har tänkt samma sak som en själv, eller till och med djupare och bättre, och tänk - kanske redan för två tusen år sedan - eller ännu längre sedan.

Det är viktigt att ta sitt - och förstås även andras tänkande på allvar.

Ett sätt att pröva en tanke på ett seriöst sätt är att tänka sig  konsekvenserna av tanken om den vore sann.. sa någon till mig en gång.
Det rådet har jag burit med mig under många många år i livet och haft stor nytta av.


Funderade på dem på nytt då jag hörde någon kommentator i ett nyhetsprogram säga: "Innerst inne vet vi att slumpen när som helst kan ta allt ifrån oss."

Hisnande tanke - eller kanske inte.

Vi vet det som sagt.
När jag tog det goda råd jag burit med mig och använde det på denna mening så visst - det är rätt - men jag känner hur jag gärna vill blunda för  insikterna detta ger mig.
Vi säger visserligen ofta att allt kan ta slut på ett ögonblick - men vi låter orden hålla insikten ifrån oss.

Ungefär som att vi sä'ger det som en slags besvärjelse - ett sätt att visa Ödet eller Gud eller vad vi nu tänker - att vi är införstådda med att allt kan försvinna som vi kallar för vårt.

När som helst!

Det är allas vår verklighet!


Tyck inte att jag är tjatig nu - men - visst måste detta få oss att bli närvarande i stunden....oavsett den är bra eller dålig.

(Inom parentes sagt finns det vissa stunder jag helst inte vill vara närvarande i- tandläkarstolen till exempel.
Men i övrigt tror jag även de svåra stunderna har något att ge oss!


Ha nu en underbar lördag!

det är DU värd!


Här kommer en klokt citat....en vers ur en dikt av Britt Hallqvist som främst diktade för barn - men det är vi ju alla längst inne - eller hur?


"Det finns ingen stjärna och blomma,
som Gud inte kallar vid namn.
Det finns inget barn i all världen,
som inte får rum i hans famn."


".


Av Kaela - 13 augusti 2016 10:10

   

Bilden lånad av Google

 

 

Att se en enda stork känns ju fantastiskt....men häromdagen fick en stad som vanligen inte ser några storkar alls se en hel massa då 100 stycken mellanlandade!
Här kan du läsa tankarna om varför det skedde - eller snarare funderingarna.
Mäktig upplevelse (som jag kan vara en aning avundsjuk på) för dem som ficlk se denna enorma skara storkar landa!


Av Kaela - 13 augusti 2016 09:32

 

 

 

Idag är det den 13 augusti och Kaj har namnsdag!


Jag gratulerar så varmt!


Gratulerar också DIG som firar födelsedag idag!


Ha en underbar dag!
Den är DIN!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards