Alla inlägg den 14 augusti 2016

Av Kaela - 14 augusti 2016 19:00

 ö

 

 

Enligt media finns det 53 platser i Sverige med problem i form av att ungsomar till exempel bränner bilar.

316 bilar brann förra året i Malmö.

Det brinner numera både i problemorterna och småorter och småstäder tycker jag att det verkar som.

Jag kan inte se det på något annat sätt än att det smittar.

Man hör och läser om bilbränningar och så bränner vi väl här också då.

Helt förglömmande att bilägarna inte kan göra något till eller ifrån ens egen arbetslöshet, sociala svårigheter, dysfunktionella familjer.

Diskussionen om hur vi ska lösa detta tycks ju (som så ofta) ha hittat två ytterligeter.
De som säger att bränna bilar är ett brott, en kriminell handling och ska behandlas som detta.

Till den andra kantens tyckare som anser att det är samhällets fel att ungdomarna bränner bilar, kastar sten på polisen, brandmän och ambulanspersonal.

Och därför är det ett symptom (som på en sjukdom) och inte ett brott och ska följaktligen efter "den mjuka linjens tyckare" behandlas som om personen vore sjuk.Och att samhället måste be om ursäkt för att de behandlat personen så illa att det tvingas bränna bilar. Missa inte ironin.

Vi gör alla våra egna val! Men låt oss bemöta dessa unga killar med respekt och en vilja att förstå. Klarar vi inte det kommer vi aldrig att klara av att bygga vägar till anpassning för dessa killar till det samhälle de är så arga på.



För min egen del vill jag hamna inte på den ena eller den andra kanten - utan kanske man ska säga mitt emellan.

Visst är det ett brott att bränna bilar och andra ligisthandlingar. Utan all tvekan..
Och kriminella handlingar måste behandlas som sådana.Polisanmälas och föras till åtal.

 

Sedan ska vi ta till oss kritiken och se vad vi kan göra för att hjälpa dessa unga bilbrännane och stenkastare till ett bättre liv....ofta har de ju en bristande skolunderbyggnad, så klokt är kanske att blrja där. Erbjuda utbildning.
Men också utdöma samhälsstjänst som konsekvens av de handlingar man begått.


Oj, nu blev det mer skrivet är jag avsåg....men så blir det när man blir ivrig.


Nu vill jag bara önska DIG en skön söndagskväll och en god natts sömn!


Ta med dig tanken här nedanför när du vandrar vidare...


"Låt oss välja att bli en positiv kraft, som kan ge mer glädje till världen."

Karin Volo


Av Kaela - 14 augusti 2016 17:58

Varje sommar - minst en gång äter vi en söndagslunch vid det ärorika motorscykelfiket Oskarshäll vid Bråviken.

God mat. Billigt. Man sitter i en trädgård med ett överdåd av blommor som nu förstås också lockade dit ett överskott av getingar som gärna ville dela lunchen - eller äta oss till lunch....underbar utsikt som förtar irritationen över de randiga envisa insekterna.

Idag blev det av.
Skönt- då missar vi det inte i år heller!
Allt sammanstaget är det en verkligt prisvärd lunch och upplevelse!


 



 

Av Kaela - 14 augusti 2016 08:57

   

Tacksamhet - mitt i det svåra....tacksamhet....en av de byggstenar som ger oss ett rikt liv.

Faktiskt oavsett våra livsomständigheter.

Tacksamheten mot livet förstärker vår  innerlighet och ger oss ödmjukhet

Ofta upplever jag att vi gärna skräms av att på ett djupare plan prata om det som är djupt och allvarligt.
Om vad som händer när vi möter svåra besked. Kanske det av många mest fruktade beskedet..

.

Tacksamhet innebär inte att vi måste vara nöjda med allting oavsett hur vi har det.

Om vi vanligtvis är en tacksam människa och vi möter något som är svårt så rasar vi för en stund rakt igenom den botten i oss som tacksamheten byggt.

Vi måste få gråta och sörja.

Först slås allt i spillror, man gråter och rasar, är barnslig och hjälplös.

Men så småningom kommer vi ut på andra sidan, klokare och starkare - med en ännu större och djupare - en ännu mera förankrad tacksamhet inom oss.

Och vill vi komma vidare igen - efter sorgen och chocken och kanske även ilskan -  måste vi låta tacksamheten långsamt återta regeringsställningen inm oss.


Tankar som smugit sig på medan jag satt en stund i diset på balkongen.

De första höstdimmorna som sveper in vår stad och gör den faktiskt ganska spännande med former som ibland och delvis bara anas i disigheten.

Och känner tacksmaheten för en söndag som ger mig rätten att baravara!


Önskar DIG just den söndag DU vill ha och behöver!


Några ord att ta med in i dagen...


"Att varje dag arbeta med att vara tacksam för något jag är bra på eller har i min närhet är en del av  det goda livet"

Phebe Morris




Av Kaela - 14 augusti 2016 08:46

 


Söndag 14 augusti är det idag och Uno har namnsdag!


Jag gratulerar och önskar en strålande dag!


Likaså gratulerar jag DIG som har födelsedag idag - och önskar också DIG en strålande dag!

Ta hand om er firardag! 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards